وبلاگ تفریحی




درباره ما


آپارات اهنگ,دانلود آهنگ شاد و غمگین,دانلود آهنگ عربی,دانلود آهنگ لری,آهنگباز,آهنگدونی,دانلود آهنگ کردی تهران موزیک,دانلود آهنگ شاد عروسی,دانلود اهنگ شاد رقص,دانلود آهنگ شاد تولد,دانلود اهنگ تو ماشین,دانلود آهنگ زنگ گوشی,سایت دانلود اهنگ,آپارات تصادف,آپارات موسیقی,آپارات اهنگ,آپارات کارتون,آپارات فیلم خارجی,آپارات مستند,آپارات کلیپ خنده دار,فیلم کره ای,دانلود سریال کره ای,دانلود فیلم سینمایی کره ای,عکس بازیگران زن ایرانی,عکس بازیگران مرد ایرانی,عکس خوانندگان


شهر سوخته، از مکان های دیدنی کدام استان است؟ جواب در ادامه مطلب,

جواب : سیستان و بلوچستان

 

شهر سوخته نام بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل-زاهدان در شرق ایران در استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌است. شهر مزبور در روی آبرفت‌های مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و زمانی در ساحل آن رودخانه بنا شده بود. دورهٔ بنای این شهر بزرگ با دوره برنز تمدن جیرفت مقارن است و زروانیان در حدود ۶۰۰۰ سال پیش در این شهر زندگی می‌کرده‌اند.


گفته می‌شود، شهر سوخته پیشرفته‌ترین شهر جهان قدیم بوده‌است و حتی بسیار پیشرفته‌تر ازدولت شهر کرت که سینوهه در کتاب خود از آن یاد کرده‌است. این شهر متعلق به ۳۷۰۰۰ سال پیش می باشد. و یکی از خاستگاههای قوم زروانی است که دوازده هزار سال سابقه سکونت در سیستان را دارند.این قوم به علم و دانش بسیار احترام می گذارند و مهمترین توصیه های دینی آن فراگرفتن علوم و فنون میباشد.


در سی‌وهشتمین اجلاس یونسکو در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴ مطابق با ۱ تیر ۱۳۹۳ شهر سوخته به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.[۱] این محوطه باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو محسوب می‌شود که با برخورداری از قدمت ۵۰۰۰ ساله هم‌اکنون به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای باستانی دنیا شناخته می‌شود.[۲]


 


شهر سوخته یکی از آثار تاریخی و باستانی عصر برنز منطقه تمدن جیرفت در استان سیستان و بلوچستان در ایران، به شمار می‌آید. شهر در ساحل رودخانه هیرمند و دریاچه هامون زمان خود و کنار جاده کنونی زاهدان - زابل بنا شده بوده‌است. کلنل بیت، یکی از مأموران نظامیبریتانیا از نخستین کسانی است که در دوره قاجار و پس از بازدید از سیستان به این محوطه اشاره کرده و نخستین کسی است که در خاطراتش این محوطه را شهر سوخته نامیده و آثار باقی‌مانده از آتش‌سوزی را در آن دیده‌است. پس از او سر اورل اشتین با بازدید از این محوطه در ۱۹۳۷، اطلاعات سودمندی در خصوص این محوطه بیان کرده. سپس شهر سوخته توسط باستان‌شناسان ایتالیایی به سرپرستی مارتیسو توزی از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ مورد بررسی و کاوش قرار گرفته‌است. پس از آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان تا به امروز مسئولیت کاوشگری در این بخش از سیستان و بلوچستان را به عهده دارد. تعدادی از نشانه های مذهبی زروانیان در این حفاری ها بدست آمد

بر مبنای یافته‌های باستان شناسان شهر سوخته ۲۸۰ هکتار وسعت دارد و بقایای آن نشان می‌دهد که این شهر دارای پنج قسمت اساسی بوده که شامل بخش مسکونی واقع در شمال شرقی شهر سوخته؛ بخش‌های مرکزی؛ منطقه صنعتی؛ بناهای یادمانی؛ و گورستان است که به صورت تپه‌های متوالی و چسبیده به هم واقع شده‌اند. هشتاد هکتار از شهر سوخته را بخش مسکونی تشکیل می‌داده‌است.


پژوهش‌ها نشان داده‌است این محوطه بر خلاف اکنون که محیط زیستی کاملاً بیابانی دارد و فقط درختان گز در آنجا دیده می‌شود، در پنج هزار سال قبل از میلاد منطقه‌ای سبز و خرم با پوشش گیاهی متنوع و بسیار مطلوب بوده و درختان بید مجنون، افرا و سپیدار فراوانی در آنجا وجود داشته‌است. دریاچه هامون در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد دریاچه‌ای بزرگ و پرآب بوده و چندین رودخانه دائمی مانند هیرمند آنرا تغذیه می‌کرده و هم اکنون نیز کم و بیش هیرمند و رودخانه‌های دیگر این دریاچه را غالباً بصورت فصلی تغذیه می‌کنند؛ ولی افت بیش از اندازه آب در این رودخانه‌ها به علت عدم رعایت پروتکلهای فی‌مابین دو کشور همسایه، ایران وافغانستان، و برداشت بی‌رویه آب درون خاک افغانستان مسبب خشکی دریاچه هامون و مناطق اطراف آن شده‌است. در اطراف دریاچه هامون، در آن زمان نیزارهای وسیعی وجود داشته‌است. همچنین کاوشها نشان می‌دهند که نهرها و شاخه‌های قوی آبیاری از آن منشعب می‌شده‌است. در بررسی‌های منطقه‌ای در اطراف شهر سوخته بستر نهرها و آبراه‌های گوناگونی پیدا شده که می‌توان گمان برد به مزارع کشاورزی آن شهر آب می‌رسانده‌اند.


رود هیرمند پیش ازآنکه درمیان شنزارهای سیستان گم گردد، در جلگه‌های مجاورش وضعی شبیه به درة نیلبوجود آورده بود، به این معنی که در مواقع معینی بعلت بالاآمدن سطح آب، در نتیجه جذر و مد دریاچه هامون، زمین‌های ساحلی آن مشروب و لذا، خاک آنها حاصل خیز می‌شده‌است. این امر سبب شده بود که ساکنان این ناحیه بتوانند به کار زراعت بپردازند و در مراحل شهرنشینی موفق به پیشرفت‌هایی گردند. در آن دوران نیز این منطقه بسیار گرم بوده، اما آب رودخانه هیرمند و شاخه‌هایش به خوبی زمین‌های کشاورزی شهر سوخته را سیراب می‌کرده‌است. شهر سوخته در ۵۵ کیلومتری شهر زابل است. تمدن شهر سوخته یکی از شگفتی‌های دنیای باستان است. یافته‌های جدید باستان شناسی گواه این ادعاست. بر اساس کشفیاتی که در طی سال‌های متمادی در شهر سوخته انجام گرفته، می‌توان گفت که شهرسوخته مهمترین مرکز استقرار و در حقیقت پایتخت منطقه و محل اصلی سکونت زروانی ها در دوران مفرغ است.


 


منطقه مسکونی شهر سوخته در شمال شرقی منطقه کاوشگری این شهر واقع شده و حدود ۸۰ هکتار شهر را شامل می‌شود.


 


 


از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ تعداد ۱۴ گمانه به مساحت تقریبی ۲۳۰۰ متر مربع در گورستان شهر حفاری شده و در نتیجه ۳۱۰ گور کشف شده‌اند.



گورستان شهر سوخته


نخستین پویانمایی جهان بر ظرف سفالینکشف شده از شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان قدمت: هزارهٔ سوم پیش از میلاد. محل نگهداری: تهران موزه ایران باستان

طی کاوش‌های به‌عمل آمده توسط باستان شناسان، برخی از مردم شهر سوخته را با لباس و پارچه کفنی دفن می‌کرده‌اند. در تعدادی از قبرها، آثار پارچه در روی بدن اجساد مردگان دیده می‌شود.


پارچه‌ها به سه شکل گوناگون در گورها دیده می‌شود:


به صورت کفن، که مرده‌ها را در آن می‌پیچیده‌اند؛

به شکل لباس زیر انداز و رو انداز؛

کف گور فرش شده و مرده را با لباس در آن می‌گذاشتند.

اشیاء سفالی اصلی‌ترین موادی هستند که تقریباً در همه گورها وجود دارند در کنار این دسته از اشیاء، هدایای دیگری ساخته شده از سنگ، چوب، و پارچه در قبور دیده می‌شود.


 


 


 


 


 


 


شهر سوخته مرکز بسیاری از فعالیت‌های صنعتی و هنری بوده، در نوبت ششم کاوش در شهر سوخته نمونه‌های جالب و بدیعی از زیورآلات به دست آمد. در جریان حفاری‌های نوبت های گذشته در شهر سوخته مشخص شد که جهت صنایع ساخت سفال و جواهرات در این منطقه، ساکنان شهر سوخته از درختان موجود در طبیعت اطراف برای سوخت استفاده می‌کرده‌اند.



نقش مهر ۵۰۰۰ ساله بر روی گل

باستان شناسان با یافتن مهره‌ها و گردنبندهایی از لاجورد و طلا در یک گور، پس از پژوهش درباره روش‌های ساخت ورقه‌ها و مفتول‌های طلایی دریافتند که صنعتگران شهر سوخته با ابزار بسیار ابتدایی در آغاز صفحات طلایی بسیار نازکی به قطر کمتر از یک میلیمتر تهیه کرده و بعد آنها را به شکل استوانه‌ای لوله نموده و بین استوانه های طلا مهره‌های لاجورد قرار می‌داده‌اند.


در شهر سوخته انواع سفالینه‌ها و ظروف سنگی، معرق کاری، انواع پارچه، و حصیر یافت شده که معرف وجود چندین نوع صنعت، به ویژه صنعت پیشرفته نساجی در آن جاست.


تاکنون ۱۲ نوع بافت پارچه یکرنگ و چند رنگ و قلاب ماهیگیری در شهر سوخته به دست آمده و تحقیق درباره اشیاء حصیری مشخص کرده که مردم این شهر با استفاده از نیزارهای باتلاق‌های اطراف دریاچه هامون سبد و حصیر می‌بافتند. از این نی‌ها نیز، برای درست کردن سقف ساختمانها استفاده می‌شده‌است. صید ماهی و بافت تورهای ماهیگیری نیز از دیگر پیشه‌های مردمان شهر سوخته بوده‌است.


 


 


 


شهر سوخته بدون شک جزو شهرهای بسیار پیشرفته زمان خود بوده‌است. این نکته نه تنها در بقایای آثار معماری و کارهای ظریف دستی و صنعتی دیده می‌شود بلکه در سازمان‌دهی اجتماعی شهر نیز قابل مشاهده‌است. شهر سوخته دارای تشکیلات منظم و مرتبی بوده‌است. آثار باقی‌مانده نشان دهنده این امر است که در این شهر طی هزاره سوم پیش از میلاد، دارای یک نظام مرتب و منظم آبرسانی و تخلیه فاضلاب بوده‌است. در نخستین مرحله کاوشهای باستانشناسی، در شهر سوخته کوچه‌ها و خانه‌های منظم و لوله کشی آب و فاضلاب با لوله‌های سفالی پیدا شده که نشان دهنده وجود برنامه‌ریزی مدنی در این شهر است. که اصول سازماندهی زروانیان به طور کامل از شیوه معماری شهری پیداست.


 


 


 


پیدا شدن تنها لوح نوشته دوران آغاز ایلامی این شهر، همراه با آثار مهرها، نشان از ارتباطات تجاری و کنترل اقتصادی منطقه از سوی این جامعه دارد. مردم سیستان دراین مدت با مردم ساکن بین دو رود دجله و فرات روابط تجاری داشته و این روابط از راه زمینی و دریایی کناب خلیج فارس انجام می‌گرفت. مردم بین‌النهرین از همین طریق از سنگ لاجورد افغانستان استفاده می‌نموده‌اند؛ ولی تمدن سیستان را نمی‌توان وابسته به تمدن جلگه بین‌النهرین یا مصر دانست زیرا دراین مکان خصوصیاتی وجود داشته‌است که آن را کاملاً متمایز می‌نماید.


در واکاوی ها به نظر می رسید عهده باستان‌شناسان داخلی به تنهایی برنخواهد آمد. به همین منظور بود که در حدود ده نفر از متخصصان مختلف ایتالیایی به محل کاوش آمدند و با میکروسکوپ‌ها و به وسیله تجزیه‌های «رادیو کاربون» مشغول مطالعه زندگی ۵۰۰۰ سال پیش دراین مکان گردیدند. درهمین اوان بود که متخصصان ژاپنی نیز علاقه‌مند به کاوش‌های «شهرسوخته» شدند و زمین‌شناسان و متخصصان «فیزیک‌ هسته‌ای» به همکاری با متخصصان ایتالیایی پرداختند و نمونه‌های به دست آمده رااز طریق روش‌های «پالئوماگنتیک» و «اورانیوم۲۳۸» تحت بررسی قرار دادند. بررسی‌های دانشمندان مزبور نشان داد که به صورت دقیق شهر سوخته در فاصله بین ۲۹۰۰ تا ۱۹۰۰ سال پیش از میلاد مورد سکونت بوده‌است. هزارسال، نسبت به قدمت بشر، چیز فوق‌العاده‌ای نیست، ولی آنچه که بنظر ما فوق‌العاده می‌آید این است که در عرض مدت هزارسال مردم این ناحیه موفق شده‌اند شهر بزرگ و آبادی به وجود آورند که مردم آن به انواع صنایع دستی پرداخته و حکومت منظمی تشکیل داده بودند و پیرو مذهب واحدی شده روابط تجارتی و فرهنگی گسترده‌ای با نواحی مجاور خود ترتیب داده بودند. نکته قابل توجه از نظر روشن شدن تاریخ سرزمین ایران این است که آثار مکشوف در «شهرسوخته» نشان می‌دهد که مردم این ناحیه در اوایل استقرارشان، یعنی درحدود ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد مسیح روابط بسیار نزدیک با مردم ترکمنستان داشته‌اند و در اواخر دوران وجودشان، یعنی پیش از ۱۹۰۰ سال پیش از میلاد با مردم ساکن در دره پنجاب رابطه بسیار نزدیک پیدا می‌کنند.


آیا می‌توان از مطلب بالا این طور نتیجه گرفت که این ها مردمی بودند که در حدود ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد از سوی شمال به طرف دهانه رود هیرمند که در نتیجه شرایط به خصوصش برای شهرنشینی مناسب بود سرازیر شده‌اند، و سپس هزارسال بعد، در زمانی که مسیر رود هیرمند تغییر یافت این مردم به طرف دره پنجاب مهاجرت کردند و درآنجا امپراطوری بزرگ «موهنجودارو» و «هاراپا» را تشکیل دادند.


ظروف سفالین «شهرسوخته» با ظروف سفالین مکشوف در دره پنجاب شباهت دارند. نقش خورشید که روی یکی ازاین سفال‌ها نشان داده شده در روی ظروف سفالین شهداد نیز دیده می‌شود. شباهت این نقوش با نقوش ظروف گلی بین‌النهرین کمتر است. باید بخاطر داشته باشیم که تمدن شهداد نیز درهمین حدود اوایل هزاره سوم پیش از میلاد در نتیجه تغییر مسیر رودخانه ازبین رفت و درآن زمان مردم شهداد بامردم پنجاب روابط نزدیک داشته‌اند.


برای انجام تحقیقات بیشتر، دانشمندان ایتالیایی با باستان‌شناسان شوروی که در ترکمنستان مشغول کاوش بودند تماس گرفتند. تحقیقات دقیق باستان‌شناسان شوروی رابطه مردم شهرسوخته با مردم ترکمنستان دراوایل هزاره سوم پیش از میلاد را تأیید نمود.


وجود تعداد زیاد اشیاء بسیار کوچک که بعضی ازآنها بیش از ۲ میلیمتر در ۲ میلیمتر عرض و طول ندارند موجب شد ک ازیک متخصص «پالئوبوتانیست» نیز کمک خواسته شود. آزمایش‌های میکروسکوپی نشان داد که دراین اجتماع ماهی‌ها و پرندگان و خرچنگ‌ها نیز مورد استفاده غذایی بوده‌است. درمیان حیوانان استخوان‌های بز و غزال و گوسفند ۹۹ درصد باقی‌مانده‌های حیوانی دراین ناحیه را تشکیل می‌داده‌اند. بین پرندگانی که دراینجا مورد مصرف اهالی بودند مرغ‌های آبی، قرقاول، مرغابی و غاز وجود داشته‌است که بیشتر آنها می‌توانستند اهلی بوده باشند. ضمناً وجود هزاران پیکان سنگی نشان می‌دهد که شکار پرندگان درمیان ساکنان این ناحیه بسیار رواج داشته‌است.


دانشمند پالئوبوتانیست «لورنزوکنستانین» مطالعه این آثار را برعهده گرفت و برای این کار به سیستان آمد و باستان‌شناسان پند فیلسوف جهان کهن «اپیکور» یا «ابیقور» را سرلوحه برنامة خود قرار دادند و آن این بود که «از اشیاءکوچک به حقایق بزرگ دست یابند».


مجموع سطحی که ازاین نظر باید مورد بررسی قرار گیرد در حدود ۱۰۰ هکتار وسعت دارد. میلیون‌ها آثار بسیار کوچک از استخوان و چوب و صدف و چوب و نظایر آن تحت بررسی دانشمندان ایتالیایی قرار گرفت.


باستان‌شناسان دراین مکان آثار دانه‌های گندم و جو و شاهدانه و تخم خربزه و حتی انگور نیز پیدا کردند. این امر برای دانشمندان باستان‌شناس مسلم گردید که پرندگان و حیواناتی که آثارشان در شهر سوخته بدست آمده درحال حاضر دیگر دراین مکان زندگی نمی‌کنند.


اشیاء دیگری که ساخت دست انسان بوده‌است و از جنس فیروزه یا سنگ لاجورد است در شهرسوخته بدست آمده‌است.


کاوش کنندگان فکر می‌کنند که وسعت این شهر به ۷۰ هکتار می‌رسیده‌است. درطرف جنوب و مغرب آن مردگان بخاک سپرده شده‌اند. با تخمینی که زده شده احتمال دارد که در حدود ۲۱۰۰۰ قبر دراین ناحیه وجود داشته باشد. با کمک متخصصان «پالئوپاتولوژیست» و «آنتروپولوژیست» بسیاری از مطالب مربوط به زندگی دراین ناحیه با مطالعه اسکلت‌ها روشن شد. به این وسیله توانستند بفهمند صاحبان این قبرها تقریباً ازچه گروه نژادی بوده‌اند. سن مردگان در قبرهایی که شکافته شد نیز تشخیص داده شد و نسبت تعداد مردان به زنان و کودکان معین گردید. پروفسور «توچی» تصمیم دارد از متخصصان دیگری نیز کمک بخواهد که با معاینه استخوان ساق پاها بتوانند گروه خونی این مردگان را مشخص نمایند. مثلاً معلوم شد در زمان معینی یک مرض مسری موجب مرگ تعداد زیادی کودکان و نوجوانان شده و آنها را بخاک سپرده‌اند. استخوان جنینی را درشکم مادرش که حامله بوده و مرده‌است تشخیص دادند. این نوع تحقیقات در مورد مردگان ممکن است نتایج بسیار جالبی در برداشته و در علم باستان‌شناسی تازگی دارد. بنابر تخمینی که زده‌اند در قبرستانی که مورد تحقیق قرار گرفته ۵۵ درصد از ۶۰ اسکلتی که بیرون آمده کودکان کمتر از نه سال بوده‌اند، یک اسکلت از مرد ۲۰ ساله بوده، یک کودک پنج‌ساله بخاک سپرده شده و دریک گور دونفر قرار داده شده‌اند.


نقوش بالا به‌احتمال قوی نشانه‌ای از خورشید، یا مفهوم دیگری است که اکنون برما پوشیده‌است. نقش خورشید بصورت صلیب در بسیاری از نقاط فلات ایران دیده می‌شود و احتمالاً مربوط به پرستش خورشید درآن زمان‌های کهن می‌باشد.


تحقیقات باستان‌شناسان نیز نشان داده‌است که تعداد زیادی از ساکنان شهرسوخته به کارهایی اشتغال داشته‌اند که مربوط به قوت و غذا نبوده‌است. صنعت کوزه‌گری، حصیربافی، سنگ تراشی و تهیه جواهرات و زینت‌آلات از سنگ لاجورد یا فیروزه عده‌ای از صنعتگران شهرسوخته را به خود مشغول می‌ساخته‌است.



نمایی از آهنگری

پژوهش‌های باستان‌شناسان در ناحیه سیستان راه تازه‌ای برای بازسازی کردن زندگی مردم پیش از تاریخ فلات ایران بازنموده است. برای آنان مهم نیست که اشیاء گوناگونی را که از نظر هنری ارزشی دارد از زیر خاک بیرون آورده در موزه‌ها قرار دهند. آنها می‌خواهند به‌وسیله میکروسکوپ، تجزیه‌های مختلف ازطریق رادیو کاربون، و مطالعه دقیق با روش‌های بسیار جدید روی آثار ناچیز مانند ریزه‌های استخوان‌های پرندگان یا باقی‌مانده حبوبات و چوب و غیره زندگی مردم آن ناحیه را درآن روزهای بسیار کهن معرفی نمایند.


این نکته قابل توجه‌است که شهرسوخته تنها نقطه از ناحیه جنوب ایران نبوده‌است که در هزاره چهارم از میلاد به درجه نسبتاً بلندی از تمدن رسیده بوده‌است.


اینها شاید علامت‌هایی باشند که برای مردم آنروز مفهوم مشخصی داشته‌اند و درواقع بتوانند بصورت مراحل اولیه «خط» معرفی گردند. در مجاورت نزدیک یا دور از شهر سوخته در نقاطی مانند «تپه یحیی» و «تل‌ابلیس» و بم و شهداد کاوش‌هایی انجام گرفته‌است که حاکی از وجود تمدن پیشرفته‌ای در ناحیه وسیع جنوب ایران و سواحل فارس بوده‌است.


در یک تقسیم‌بندی کلی، اشیاء پیدا شده را می‌توان به گروهای زیر تقسیم کرد:


اشیاء زینتی

اشیاء آیینی

اشیاء مربوط به پیشه‌ها

اشیاء مورد استفاده در زندگانی روزمره

مواد غذایی

 

برای نخستین بار در شهر سوخته یک چشم مصنوعی پیدا شد. مطالعات اولیه نشان داده‌اند که چشم چپ زن تنومند مدفون در قبر شماره ۶۷۰۵ مصنوعی بوده‌است. همین مطالعات نشان می‌دهند که زیر طاق ابروی زن مذکور آثار آبسه دیده می‌شود. به علت طول زمان زیادی که بخش زیرین این چشم مصنوعی با پلک چشم در تماس بوده‌است آثار ارگانیکی پلک چشم نیز در روی آن مشهود است. جنس و ماده‌ای که چشم مذکور با آن ساخته شده‌است هنوز به دقت روشن نشده و تشخیص آن به آزمایشهای بعدی موکول شده‌است اما به نظر می‌رسد که چشم مزبور از جنس قیر طبیعی که با نوعی چربی جانوری مخلوط شده‌است ساخته شده‌است. در روی این چشم مصنوعی ریزترین مویرگهای داخل کره چشم توسط مفتول‌های طلایی به قطر کمتر از نیم میلی‌متر طراحی شده‌اند مردمک چشم در وسط طراحی شده و جز از آن تعدادی خطوط موازی که تقریباً یک لوزی را تشکیل می‌دهند در پیرامون مردمک دیده می‌شود از دو سوراخ جانبی واقع در دو سوی این چشم مصنوعی جهت نگهداری و اتصال آن به حدقه چشم استفاده می‌شده‌است. بررسی‌های انسان شناسانه نشان داده که به احتمال بسیار زیاد زن مزبور دارای سنی بین ۲۵ تا ۳۰ سال بوده و دو رگه (سیاه و سفید) بوده‌است. اشیاء پیدا شده در این قبر دو قسمتی عبارت بوده‌اند از ظرفهای سفالی، مهرهای تزیینی، یک کیسه جرمی و یک آینه مفرغی. قدمت این قبر و چشم مصنوعی به حدود ۲۸۰۰ سال بیش از میلاد و ۴۸۰۰ سال پیش از این می‌رسد. مطالعه جهت دستیابی به اطلاعات بیشتر در این مورد چشم و اسکلت ادامه دارد.

کشف شدن بازی ای شبیه به تخته نرد امروزی یکی دیگر از شگفتی‌های این شهر است؛ و با توجه به قدمت شهرسوخته می‌توان گفت که قدیمی‌ترین تخته نرد جهان متعلق به این مردم است. در گورستان شماره ۷۶۱ بازی ای شبیه به تخته نرد امروزی با ۶۰مهره پیدا می‌شود[۳] که قدیمی تر و شبیه تر نسبت به بازی سومریان در حدود ۵۰۰۰ هزار سال پیش است.[

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شهر سوخته - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

https://fa.wikipedia.org/wiki/شهر_سوخته

شهر سوخته نام بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه ... این قوم به علم و دانش بسیار احترام می گذارند و مهمترین توصیه های دینی آن ... شهر سوخته یکی از آثار تاریخی و باستانی عصر برنز منطقه تمدن جیرفت در استان .... دانست زیرا دراین مکان خصوصیاتی وجود داشته‌است که آن را کاملاً متمایز می‌نماید.

شهر سوخته و شگفتیهای شهر سوخته - بیتوته

www.beytoote.com/iran/bastani/amazing-burnt1-city.html

گردشگریمکانهای تاریخی ایرانشهر سوخته و شگفتیهای شهر سوخته ... در ۵۶ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه جاده زابل - زاهدان واقع شده است. شهر ...

شهر سوخته، شگفتی دنیای باستان + تصاویر - باشگاه ...

www.yjc.ir/fa/news/5089962/شهر-سوخته-شگفتی-دنیای-باستان-تصاویر

شهر سوخته در ۵۵ کیلومتری شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان و در کنار جاده زابل – زاهدان قرار دارد. ... ذخیره. مکان‌هایتاریخی ایران/ .... این چشم مصنوعی متعلق به زنی 25 تا 30 ساله بوده که در یکی از گور های شهر سوخته مدفون شده بوده است.

مکانهای دیدنی و توریستی سیستان و بلوچستان - نمناک

namnak.com/مکانهای-دیدنی-سیستان-بلوچستان.p27601

 رتبه: ۵ - ‏۷ نقد

سیستان و بلوچستان دارای دیدنی ها مکانهای تاریخی بسیاری است که دیدن ... در استان سیستان و بلوچستان، جاذبه گردشگری و تاریخی به قدری زیاد است نمی توان ... شهر سوخته سیستان و بلوچستان قدمت اش به 3200 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد.

نام و نشانی مکان‌های تاریخی و دیدنی‌های مهم استان ، استان ...

vista.ir/.../نام-و-نشانی-مکان‌های-تاریخی-و-دیدنی‌های-مهم-استان-،-استان-سیستان-وبلوچ...

نام و نشانی مکان‌های تاریخی و دیدنی‌های مهم استان ، استان سیستان وبلوچستان ... شهر سوخته : 60 کیلومتری جنوب زابل بقایای شهرزاهدان کهنه : بخش پشت آب زابل .... ویدیویی از بازی سیاسی ترکیه با کارت سوریه؛ از دیگر ویدیوهای این بسته خبری است.

استان سیستان و بلوچستان-اماکن تاریخی و دیدنی استان - ...

bank-maskan.ir/sistan/4286/index.aspx

شهر سوخته در ۵۶ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه جاده زابل ... شهر سوخته زابل نشانگر این است که ساکنان این شهر باستانی دارای پیشرفت های .... استان سیستان و بلوچستان واقع شده است، توانسته ترسیم‌گر یک جاذبه طبیعی ...

عصر هامون - سفر تصویری به مکانهای تاریخی، تفریحی و ...

www.asrehamoon.ir/.../سفر-تصویری-مکانهای-تاریخی-تفریحی-گردشگری-سیستا...

هزینه ای هم ندارد، یا این که حداقل هزینه اش کمتر از یک سفر واقعی است. ... به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون ،در استانسیستان و بلوچستان، جاذبه گردشگری و تاریخی به قدری زیاد است که توان ما را یارای این نیست که تمام ... نمونه های قبور شهر سوخته

لوح ثبت جهانی شهرسوخته آماده رونمایی است | معرفی جاذبه های ...

seeiran.ir › خبرهای گردشگری › لوح ثبت جهانی شهرسوخته آماده رونمایی است

۳۰ مهر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - 'محمدرضا سند گل' افزود: سایت شهرسوخته دارای 300 تپه است که 400 شی کشف ... از مهمترین موضوعات آماده طرح در کارگروه میراث فرهنگی استان است.

سیستان و بلوچستان - جاذبه های گردشگری ایران - بلاگ اسکای

www.tachar.blogsky.com/category/cat-66

شهر سوخته شهری باستانی است که در 56 کیلومتری بین زابل و زاهدان قرار گرفته .... جلوه های زیبا و دیدنی استان، از دریای عمان تا دریاچه هامون در فصول مختلف، تنوعی دل ...

آشنایی با نقاط دیدنی زابل : شهرنیمروز

hamoonzal.blogfa.com/

شهرستان زابل یکی از شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران ... از جمله این نشانه*ها تیرهای سوخته و اسکلت انسانی است که دسته هاون در دست راست دارد. ... لیتر مکعب آب می باشد از جاذبه های طبیعی سیستان در شهرستان زهک است .

جدول راهنمای کامل مسیرهای گردشگری و مکانهای دیدنی استانهای ...

www.bultannews.com › صفحه نخست › سیاسی

جدول راهنمای کامل مسیرهای گردشگری و مکانهای دیدنی استانهای کشور. سرزمین کهن و تاریخی ایران از جمله مناطق جالب و دیدنیبرای گردشگران داخلی و خارجی است که با بهره بردن از ..... غار بیوک آقا- روستای سنگان – آبشار سنگان- آستانه مقدس امام زاده داود ..... شهر سوخته- کوه خواجه- دهانه غلامان- قلعه مچی- روستای قلعه نو- آسیاب بادی سیستان- ارگ ...

مکان های تاریخی، کوروش کبیر ، داریوش ،شهرهای باستانی ...

mehriran.ir/pages/places.htm

مکان های تاریخی، کوروش کبیر ، داریوش ،شهرهای باستانی،زیرخاکی،اشیا باستانی. ... شهر گور. شهر سوخته سیستان. آثار 7000 ساله دشت قزوین. تپه کل ولی ... چغازنبیل در جنوب غربی ایران استان خوزستان و در فاصله ی 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر ... کاوشهای علمی در لرستان ثابت کرده است که مفرغ های مکشوفه در لرستان به یک دوره ...

100 نقطه ی ایران که قبل از مرگ باید دید - سایت خبر ...

www.tabnak.ir › صفحه نخست › اجتماعی

 رتبه: ۹۸% - ‏۷۱٬۶۶۴ نقد

۲۶ اسفند ۱۳۹۱ ه‍.ش. - انتخاب صد جاذبه ممتاز در میان کشورهای توریستی جهان بسیار معمول بوده و ... که قبل از مرگ باید دید، به انتخاب گروه کارشناسی مجله جهانگردان در پی آمده است: ... شهر سوختة زابل .... تپه های ریگ روان شهرستان بافق از توابع استانیزد که یک مکان ..... با تشکر از انتخاب 100 نقطه دیدنی ایران ،بایستی اذعان کرد که مکان های ...

روستای تاریخی و زیبای کندوان - آکاایران

www.akairan.com/iranshenasi-irangardi/azarbayjan-sharghi/16834.html

روستای تاریخی کندوان ,دیدنی های روستای تاریخی کندوان ,جاذبه های گردشگری روستای .... چوپان درغرب شهر مرزی جلفا، در ساحل رود ارس و در محدوده استان آذربایجان شرقی واقع است. .... شهر سوخته ؛ اکتشاف های این شهر باستانی تاریخ را بازنویسی کرد ...

املش، بهشت طبیعت ایران - آکا - آکاایران

www.akairan.com/iranshenasi-irangardi/gilan-didaniha/2014716172541.html

شهرستان املش ,دیدنی های شهرستان املش ,جاذبه های گردشگری شهرستان املش ,آثار تاریخی ... سیاحتی شهرستان املش ,شهر شهرستان املش ,شهرهای استان گیلان- دیدنی های استان گیلان. ... این شهرستان در 10 کیلومتری جنوب جاده رودسر لنگرود است که از شمال به لنگرود، .... شهر سوخته ؛ اکتشاف های این شهر باستانی تاریخ را بازنویسی کرد ...

مکان های تفریحی و دیدنی شهرهای استان سیستان و بلوچستان - ...

www.samatak.com/tourist/recreation/مکان-دیدنی-شهرهای-سیستان-بلوچستان.html

شهر سوخته در سیستان با قدمتی ۵ هزار ساله قادر است با نمونه های عینی و موجود شما را تا عصر مفرغ به گذشته بازگرداند. مکان هایتفریحی و دیدنی شهرهای استان سیستان ...

استان سیستان و بلوچستان-با ما در ایران سفر کنید - ...

www.journeys.ir/SAB.htm

در استان سیستان و بلوچستان، شهرهای ایرانشهر(فعلاً غیر فعال)، سراوان(فعلاً غیر فعال)، ... ایران میباشد و سیستان زادگاه رستم دستان، پهلوان حماسه ای شاهنامه فردوسی است. ... جاذبه های تاریخی شهرستان زابل: میراث جهانی شهر سوخته، کوه خواجه، آسیابهای ...

تصاویر دیدنی شهرستان زاهدان – استان سیستان و بلوچستان

www.softestan.com/?p=50322

۱۰ فروردین ۱۳۹۳ ه‍.ش. - تصاویر دیدنی شهرستان زاهدان – استان سیستان و بلوچستان ... این موزه در خیابان مطهری شهرستانزاهدان واقع شده است و از بهترین مکانهای دیدنی زاهدان می باشد. .... به همراه دو اثر منحصر بفرد دیگر سیستان به نام های شهر سوخته( ۳۲۰۰ سال ...

جاذبه های دیدنی و تاریخی سیستان و بلوچستان

diarerostam.persianblog.ir/

نورا ظرفیت های تاریخی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان را بسیار زیاد دانست و گفت: استان ... مانند چند مورد خاص مانند شهر سوخته که موضوعی بین المللی است.

جاذبه های تاریخی|میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان,اداره کل ...

www.chht-sb.ir/fa/pages/311

۵ بهمن ۱۳۹۴ ه‍.ش. - معرفی استان · هامون; جاذبه های تاریخی. Print Word RSS Email ... شهر سوخته، به ظاهر نام جدیدیاست و قدمت تاریخی چندانی ندارد. بر پایه متن های موجود، ...

معرفی اماکن گردشگری شهرستان شهریار ، قدس و ملارد | خبر شهر

www.khabareshahr.ir/مروری-بر-ظرفیتهای-گردشگری-شهریار/

۳ فروردین ۱۳۹۲ ه‍.ش. - از جمله مراکز دیدنی این شهرستانها است. ... شهرستان شهریار یکی از شهرستانهای خوش و آب و هوایاستان تهران است که از دشت‌های .... وجود دارد، در مجموع یکی از جاذبه های گردشگری ملارد در فصل بهار این دشت است که اگر به آن بها داده شود ... جهت با شهر سوخته قابل مقایسه است، بیشتر آثار باستانی مکشوفه در قره تپه به موزه های ...

25 اثر تاریخی و طبیعی سیستان و بلوچستان آماده ثبت ملی ...

www.saat24.com/.../25-اثر-تاریخی-و-طبیعی-سیستان-و-بلوچستان-آماده-ثبت-ملی-ا...

۸ آذر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - وی ادامه داد: همچنین علاوه بر ثبت جهانی اثر تاریخی شهرسوخته استان با بیش ... تاریخی و جاذبه های طبیعی زیبا و دیدنی استان در هشت موزه و چهار سایت ...

آثار تاریخی استان خراسان شمالی

nkedc.ir/ui/ShwPage.aspx?id=10089

آثار تاریخی استان خراسان شمالی; جاذبه های طبیعی استان خراسان شمالی · آب و هوای ... بنای امامزاده محمد رضا یکی از یادمانهای مذهبی- تاریخی شهرستان بجنورد است که ..... بنای اسپاخو، قلعه شهر سوخته، معدن تاریخی، ساختار های آرامگاهی، قلعه ساسانی، محوطه ...

آشنایی با استان تهران - همشهری

www.hamshahrionline.ir/details/33081

۱۳ مهر ۱۳۸۶ ه‍.ش. - استان تهران، از شهرهای تهران - شهریار - اسلامشهر - ری - پاکدشت - دماوند ... مراکز دیدنی: ... بنابر این‌ قسمت های‌ شمال‌ دشت‌ ورامین‌ که‌ بهنام‌ پازوکی‌ مشهور است‌ در برگیرنده‌ شهر ... تمدن دشت ورامین را باید با تمدن سیالک کاشان و با شهر سوخته ... قسمتی از ظرف به شکل سر گوزن بود و نیز در همین مکان دو سکه از فرهاد دوم ( 138 پ.

روستانت - سیستان و بلوچستان را بیشتر بشناسیم

roostanet.ir/index.aspx?siteid=3&pageid=2412

شهرستان زاهدان از توابع استان سیستان و بلوچستان است مرکز آن شهر زاهدان است. ..... میلیون لیتر مکعب آب می باشد، از جاذبه هایطبیعی سیستان در شهرستان زهک است. .... شهر سوخته در 60 کیلومتری جنوب زابل و در 6 کیلومتری قلعه رستم واقع شده و ...

شناخت ایران - ایرانگردی (مکانهای دیدنی ایران)

irangreat.blogfa.com/cat-12.aspx

مکان های دیدنی شهر های مشهد، شیراز، اصفهان، یزد، تبریز، ارومیه، کاشان، مبارکه و . .... شهرستان کاشان از شهرستانهای استاناصفهان است. .... شهر سوخته" در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل - زاهدان واقع شده و بنا بر تخمین ها بیش از پنج هزار سال قدمت ...


۹۵/۰۶/۰۸
بخش نظرات این مطلب
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی