وبلاگ تفریحی




درباره ما


آپارات اهنگ,دانلود آهنگ شاد و غمگین,دانلود آهنگ عربی,دانلود آهنگ لری,آهنگباز,آهنگدونی,دانلود آهنگ کردی تهران موزیک,دانلود آهنگ شاد عروسی,دانلود اهنگ شاد رقص,دانلود آهنگ شاد تولد,دانلود اهنگ تو ماشین,دانلود آهنگ زنگ گوشی,سایت دانلود اهنگ,آپارات تصادف,آپارات موسیقی,آپارات اهنگ,آپارات کارتون,آپارات فیلم خارجی,آپارات مستند,آپارات کلیپ خنده دار,فیلم کره ای,دانلود سریال کره ای,دانلود فیلم سینمایی کره ای,عکس بازیگران زن ایرانی,عکس بازیگران مرد ایرانی,عکس خوانندگان


نبرد مشهور ناپلئون چیست؟نام و اسم رزم و جنگ معروف ناپلئون بناپارت ناپلون

نبرد مشهور ناپلئون چیست؟نام و اسم رزم و جنگ معروف ناپلئون بناپارت ناپلون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«ناپلئون» به اینجا تغییرمسیر دارد. برای دیگر استفاده‌ها، ناپلئون (ابهام‌زدایی) را ببینید.
ناپلئون بناپارت
نخستین امپراتور فرانسه
Jacques-Louis David 017.jpg
دوران ۱۸۰۴-۱۸۱۵
تاجگذاری ۲ دسامبر ۱۸۰۴
لقب(ها) سرجوخه کوچک
زادروز ۱۵ اوت ۱۷۶۹
زادگاه آژاکسیو، جزیره کرس، فرانسه
مرگ ۵ مه ۱۸۲۱ میلادی (۵۱ سال)
محل مرگ لانگ وود، جزیره سنت هلن
بیماری سرطان
آرامگاه لاس اینوالیدس، پاریس
پیش از ناپلئون دوم
پس از وجود نداشت
لوئی شانزدهم (آخرین پادشاه)
همسران ژوزفین بوهارنه (۱۷۹۶-۱۸۰۴)
ماری لوئیز
دودمان خاندان بناپارت
پدر کارلو بوناپارت
مادر لتیسیا رامولینو
فرزندان ناپلئون دوم
دین کاتولیک رومی
امضا Firma Napoleón Bonaparte.svg

ناپلئون یکم یا ناپلئون بناپارت (به فرانسوی: Napoléon Bonaparte) (زاده ۱۵ اوت ۱۷۶۹ میلادی - درگذشته ۵ مه ۱۸۲۱ میلادی)، به عنوان نخستین امپراتور فرانسه در فاصله سال‌های ۱۸۰۴ تا ۱۸۱۵ میلادی بر این کشور حکومت کرد و نقش بسزایی در تاریخ اروپا ایفا نمود.

ناپلئون در جزیره کرس متولد شد و به عنوان افسر توپخانه تعلیم دید. در وقایع بعد از انقلاب کبیر فرانسه به تدریج رشد کرد و در جنگ‌های مختلف فرماندهی نیروهای فرانسوی را برعهده داشت. در سال ۱۷۹۹، ناپلئون طی کودتای ۱۸ برومر خود را به عنوان کنسول اول منصوب کرد و عملاً قدرتمندترین فرد فرانسه شد تا آن که پنج سال بعد به مقام امپراتوری فرانسه رسید. وی در اولین دههٔ قرن ۱۹ ارتش فرانسه را علیه اکثر قدرت‌های اروپایی هدایت کرد و پس از رشته‌ای از پیروزی‌ها موقعیت فرانسه را به عنوان یکی از قدرت‌های غالب قاره اروپا تثبیت کرد. در این دوره حوزه نفوذ فرانسه از طریق اتحادهای متعدد با سایر کشورها و انتصاب دوستان و اعضای خانواده ناپلئون به رهبری دیگر کشورهای تصرف شده توسط فرانسه، گسترش یافت.

تاکتیک‌های او باعث پیروزی‌های بسیاری برای ارتش فرانسه در برابر ارتش‌هایی شد که حتی در بعضی موارد از لحاظ تعداد بر ارتش فرانسه برتری داشتند. به همین دلیل وی به عنوان یکی از فرماندهان نظامی تاریخ شناخته شده‌است.

محتویات

  • ۱ سال‌های ابتدایی و تحصیلات
  • ۲ اوج گیری
    • ۲.۱ محاصره تولون (۱۷۹۳)
    • ۲.۲ سیزدهم واندیمیر (۱۷۹۵)
    • ۲.۳ اولین لشکرکشی به ایتالیا (۱۷۹۷-۱۷۹۶)
    • ۲.۴ لشکر کشی به مصر (۱۸۰۱-۱۷۹۸)
  • ۳ حکومت فرانسه
  • ۴ اقدامات ناپلئون
  • ۵ حمله به اروپا و وقایع بعد از آن
  • ۶ تعطیلی دادگاه تفتیش عقاید در اسپانیا
  • ۷ ۱۸ ژوئن سال ۱۸۱۵ نبرد واترلو
  • ۸ تبعید به سنت هلن
  • ۹ اشتباهات ناپلئون
  • ۱۰ رابطهٔ ناپلئون با قاجار
  • ۱۱ سر انجام ناپلئون
  • ۱۲ موارد جزئی پایانی
  • ۱۳ قد ناپلئون
  • ۱۴ جستارهای وابسته
  • ۱۵ پانویس
  • ۱۶ منابع
  • ۱۷ پیوند به بیرون

سال‌های ابتدایی و تحصیلات

ناپلئون در ۱۵ اوت ۱۷۶۹ در شهر آژاکسیو جزیره کرس متولد شد. تولد وی یک سال بعد از آن اتفاق افتاد که این جزیره توسط فرانسه از کنترل جمهوری جنوا خارج شده بود. او که در خانواده‌ای پرجمعیت بدنیا آمده بود، یک برادر بزرگتر به نام جوزف، برادرانی کوچکتر به نام‌های لوسین، لویی و جروم و نیز خواهرانی کوچکتر به نام‌های الیزا، پاولین و کارولین داشت. خانواده او اصالتاًٌ از نجیب زادگان نه چندان بلندپایه ایتالیایی بودند که در قرن شانزدهم به جزیره کرس آمده بودند.

پدر او کارلو در سال ۱۷۷۷ به عنوان نماینده کرس در دربار لوئی شانزدهم منصوب شد.

تربیت سخت‌گیرانه مادر ناپلئون تأثیر عمده‌ای بر شخصیت او در سال‌های کودکی داشت. او اندکی قبل از تولد دو سالگی در کلیسای جامع آژاکسیو به عنوان کاتولیک تعمید داده شد. به دلیل موقعیت و روابط مناسب خانواده بناپارت، وی نسبت به ساکنین کرس در آن زمان از موقعیت‌های تحصیلی بهتری برخوردار بود.

ناپلئون در ابتدای سال ۱۷۷۹ برای یادگیری زبان فرانسوی به یک مدرسه مذهبی در فرانسه رفت و چند ماه بعد در یک مدرسهٔ نظامی در فرانسه پذیرفته شد. وی زبان فرانسوی را با لهجهٔ کرسی قابل توجهی صحبت می‌کرد و هرگز قادر به هجی صحیح کلمات نشد، به همین دلیل در طول تحصیل بارها توسط دیگر دانش آموزان مورد استهزإ واقع می‌شد. پس از اتمام تحصیل در آن مدرسه در سال ۱۷۸۴ وی در مدرسه نظامی معتبر پاریس پذیرفته شد. او در این مدرسه تحصیلات خود را در آموزش توپخانه ادامه داد. پس از فوت پدرش و کاهش درآمد وی، دروس مربوط به دوسال را در یک سال به اتمام رساند. ممتحن وی در این مدرسه دانشمند معروف لاپلاس بود که بعدها توسط ناپلئون به عضویت مجلس سنا در آمد.

اوج گیری

پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۷۸۵ با درجه ستوان دوم توپخانه به ارتش پیوست. پس از انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ وی به مدت دو سال از خدمت نظامی کناره‌گیری کرد و اوقات خود را در پاریس و کرس سپری نمود. او در این زمان به شدت طرفدار تحرکات ملی گرایانه در کرس بود به طوری که در نامه‌ای که در در ماه می ۱۷۸۹ به پاسکوآل پاولی از رهبران جامعه کورسیکا به شدت از فرانسویان و تصرف کرس توسط آنان انتقاد و بدگویی کرد. او سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب را در کرس و در کشمکش با انقلابیون، سلطنت طلبان و ملی‌گرایان کرس سپری کرد. بناپارت پشتیبان مستقیم ژاکوبن‌هابود و فرماندهی دسته‌ای از شبه‌نظامیان کرس را برعهده داشت. او در سال ۱۷۹۲ توانست مقامات ارتش فرانسه را راضی کند که وی را مجدداً به خدمت در ارتش بپذیرند. در این سال ائتلافی از قدرت‌های اروپایی علیه جمهوری فرانسه تشکیل شد و دو طرف بر سر مناطقی که امروزه در کشور ایتالیا واقع شده‌اند وارد جنگ شدند.

محاصره تولون (۱۷۹۳)

در سال ۱۷۹۳ در شهر تولون در جنوب فرانسه یک شورش ضد انقلابی برپا شد واین شهربه اشغال سلطنت طلبان و نیروهای انگلیسی درآمد. ارتش انقلابی فرانسه، تولون را از راه خشکی محاصره کرد. محاصره به کندی و بی نتیجه پیش می‌رفت تا اینکه بناپارت به معاونت فرماندهی توپخانه منصوب شد. او پس ازاستقرار توپهای خود به آرایشی که از مدتها پیش در نظر داشت و پس از یک گلوله‌باران شدید تپهٔ اگیت راکه بر خلیج مشرف بود به تصرف درآورد واز روی آن آتش توپخانه رابه روی کشتیهای انگلیسی گشود. این اقدام موجب فرار کشتی‌ها شد. دو روز بعد در هفدهم دسامبر جمهوری خواهان به استحکامات شهر حمله بردند و به عقب رانده شدند اما بناپارت با یک ستون ذخیره به کمک شتافت و در جریان این حمله مجروح شد. این اقدام موجب پیروزی جمهوری خواهان شد و در پی آن شهر به تصرف آن‌ها در آمد. این پیروزی موجب ارتقا درجهٔ بناپارت شد.

سیزدهم واندیمیر (۱۷۹۵)

بعد از سقوط برادران روبسپیر، ناپلئون هم به دلیل ارتباط با آن دو تحت بازداشت خانگی قرار گرفت اما در ظرف دو هفته مجدداً آزاد شد. در سوم اکتبر سلطنت طلبان در پاریس شورش کردند و به سمت مواضع مجمع ملی فرانسه در حال پیشروی بودند. در این زمان مسئولیت محافظت از مجمع به ناپلئون سپرده شد و او با استفاده از تجربیات خود برای این منظور از توپخانه استفاده کرد. در پنجم اکتبر که معادل سیزدهم واندیمیر بود با استفاده از توپ‌های سنگین نیروهای سلطنت طلب را به شدت سرکوب کرد. در جریان این سرکوب هزار و چهارصد نفر از سلطنت طلبان کشته شدند و مابقی مجبور به عقب نشینی گشتند. موفقیت در این سرکوب برای ناپلئون شهرت و ثروت زیادی به ارمغان آورد.

اولین لشکرکشی به ایتالیا (۱۷۹۷-۱۷۹۶)

 
ناپلئون بناپارت در نبرد ارکول

در سال ۱۷۹۶ اتریش با سوءاستفاده از ضعف نظامی فرانسه، به آلمان و شمال ایتالیا حمله کرد و مناطقی را از دست فرانسه خارج نمود که موجب عصبانیت شدید مردم فرانسه شد. ناپلئون که بعد از سرکوب سیزدهم واندیمیر به مقام فرماندهی نیروهای ارتش فرانسه در ایتالیا رسیده بود، دو روز بعد از ازدواج با ژوزفین بوهارنه پاریس را برای در اختیار گرفتن ارتش ایتالیا ترک کرد. ابتدا در نبرد لودی نیروهای اتریشی را شکست داد و آن‌ها را از لمباردی بیرون راند، در نبرد کالدیرو شکست خورد ولی مجدداً در نبرد آرکول پیروز شد و به سمت جنوب ایتالیا و سرزمین تحت حکومت پاپ پیشروی کرد. تاپایان سال ۱۷۹۶ شمال ایتالیا و قسمتی از خاک اتریش را تصرف کرد. در ماه مارس ۱۷۹۷ مجدداً نیروهایش را به سمت اتریش راند و اتریش را وادار به امضای پیمان صلح نمود. طبق این پیمان بخش‌های بزرگی از شمال و جنوب ایتالیا به فرانسه داده شد، اما طبق یک بند محرمانه جمهوری ونیز به اتریش می‌رسید. سپس ونیز را فتح کرد و ضمن غارت گنجینه‌های آن، به ۱۱۰۰ سال استقلال ونیز خاتمه داد.

در طول این لشکرکشی، نفوذ ناپلئون در سیاست فرانسه نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد. وی در کودتای چهارم سپتامبر، قدرت سیاسی را به جمهوریخواهان حامی خود سپرد که با این عمل آنان را بیش از پیش به خود وابسته کرد.

لشکر کشی به مصر (۱۸۰۱-۱۷۹۸)

 
جنگ اهرام

بعد از بررسی اوضاع نظامی، ناپلئون به این نتیجه رسید که نیروی دریایی فرانسه از توانایی مقابله با نیروی دریایی بریتانیا در کانال مانش برخوردار نیست. به همین دلیل تصمیم گرفت از طریق تصرف مصر و حضور در خاورمیانه، به منافع اقتصادی بریتانیا در هند ضربه بزند.

در ماه مه ۱۷۹۸ ناپلئون به عضویت فرهنگستان علوم فرانسه درآمد و سپس به سوی مصر رهسپار شد. در بین نیروهایی که او را در مصر همراهی می‌کردند هیأتی متشکل از ۱۶۷ دانشمند متخصص در ریاضی، طبیعیات، شیمی و ژئودزی نیز به چشم می‌خورد که در مصر به فعالیت اکتشافی پرداختند و از جمله کشفیات این هیأت می‌توان از سنگ رشید[۱] نام برد.

 
جنگ نیل توسط توماس لونی

در مسیر مصر ابتدا به مالت رفت که دراختیار شوالیه‌های سنت جان قرار داشت و آنجا را تصرف کرد. به دلیل اصلیت فرانسوی ۲۰۰ شوالیه این گروه و نارضایتی آنان از فرمانده آلمانی خود، مقاومت چندانی در برابر حمله ناپلئون صورت نگرفت به طوری که تلفات ارتش وی در این نبرد تنها سه نفر بود.

ناپلئون و ارتش وی از تعقیب نیروهای بریتانیایی در امان ماندند و نهایتاً در اول ژوئیه به اسکندریه رسیدند. در ۲۱ ژوئیه نبرد اهرام بین فرانسویان از یک طرف و ممالیک مصر و نیروهای امپراتوری عثمانی از طرف دیگر در گرفت که با پیروزی فرانسویان خاتمه یافت. اما در اول ماه اوت همان سال نیروی دریایی بریتانیا موفق شد در نبرد نیل به فرماندهی هوریشیو نلسون ضربه سنگینی به ناوگان فرانسه وارد کند، به طوری که به غیر از دو کشتی مابقی این ناوگان غرق یا تصرف شد. این شکست رویای ناپلئون برای حضور قدرتمند در مصر را به چالش کشید. بعداً در اوایل سال ۱۷۹۹ ناپلئون نیروهای خود را به سمت دمشق راند و با ۱۳۰۰۰ سرباز تحت امر خود موفق به تصرف شهرهای بندری عریش، غزه، یافا و حیفا شد. در این میان تصرف یافا بسیار بیرحمانه بود به طوری که برای صرفه‌جویی در مصرف مهمات ۱۴۰۰ اسیر با سرنیزه به قتل رسیدند یا غرق شدند و کشتار و غارت در این شهر تا سه روز ادامه داشت.

به دلیل تلفاتی که در اثر بیماری به لشکر ناپلئون وارد شده بود، موفق به تصرف عکا نشد و در ماه مه به مصر عقب نشینی کرد. جهت عقب نشینی سریع‌تر، در راه بازگشت به مصر به دستور او به سربازان بیمار زهر داده شد. هرچند گروهی بر این باورند که این اقدام برای جلوگیری از شکنجه نیروهای بیمار و جامانده فرانسوی توسط نیروهای عثمانی انجام گرفته است. در هنگام حضور مجدد در مصر در ۲۴ ژوئیه، حمله آبی خاکی عثمانی را در ابوقیر[۲] با شکست روبرو کرد.

حکومت فرانسه

 
تاجگذاری ناپلئون

ناپلئون در طول لشکرکشی به مصر از طریق روزنامه‌ها و پیغام‌های جسته گریخته‌ای که به او می‌رسید از در جریان اوضاع داخلی فرانسه و اروپا قرار می‌گرفت و به این ترتیب از شکست فرانسه در جنگ دومین اتحاد اروپایی خبردار شد. وی در ۲۴ اوت ۱۷۹۹ از غیبت موقت کشتی‌های انگلیسی در سواحل فرانسه استفاده کرد و بدون آن که دستوری در این مورد داشته باشد، به فرانسه بازگشت و فرماندهی نیروها در مصر را به ژنرال کلیبر سپرد.

در عین حال دستوری از طرف دیرکتوار برای ناپلئون ارسال شده بود که طبق آن او باید به همراه سپاهش به فرانسه بازگردد و حمله نظامی احتمالی به خاک فرانسه را دفع کند. ولی به علت ضعیف بودن خطوط ارتباطی این پیام به ژنرال فرانسوی نرسید. سرانجام او در اکتبر به پاریس رسید. در این شرایط باوجود ترک میدان نبرد توسط ناپلئون، دیرکتوار ضعیف‌تر از آن بود که بتواند وی را مواخذه کند.

در ۱۹ نوامبر (۱۸ برومر) همان سال با همدستی بعضی از اعضای دیرکتوار و برادرش لوسین، طی یک کودتا دیرکتوار را منحل کرد. بعد از این کودتا، با تصویب قانون اساسی جدید قدرت به کنسول‌های فرانسه رسید که شورایی سه نفره بود. عملاً در این شورا ناپلئون به عنوان کنسول اول قدرت را در اختیار داشت.

 
ناپلئون بناپارت در حال عبور از گردنه آلپ

در سال ۱۸۰۰ ناپلئون با عبور از آلپ اقدام به لشکرکشی مجدد به ایتالیا نمود. در این حمله سرزمین‌هایی که در مدت حضور وی در مصر توسط اتریش تصرف شده بود را مجدداً تصرف کرد. او با کمک برادرش ژوزف که رهبری مذاکرات صلح را برعهده داشت، قرارداد صلح لونویل را به اتریش تحمیل کرد.

ناپلئون در سال ۱۸۰۲ قانون برده‌داری را که بعد از انقلاب فرانسه ممنوع شده بود، دوباره در مستعمرات فرانسه برقرار کرد. این اقدام وی باعث شورش در هائیتی شد. نیروهای فرانسوی در سرکوب این شورش با مقاومت شدیدی روبرو شد و همچنین به علت ابتلا به تب زرد موفقیتی کسب نکرد.

بعد از صلح با اتریش، با انعقاد پیمان آمیان بین انگلیس و فرانسه، دوره صلح کوتاهی از ۱۸۰۲ تا ۱۸۰۳ در اروپا ایجاد شد. از جمله تعهدات این پیمان صلح عقب نشینی نیروهای انگلیس از مستعمرات جدید آن کشور بود. اما صلح بین فرانسه و انگلیس عمر طولانی نداشت. رژیم سلطنتی بریتانیا نگران تاثیر تفکرات و ایده‌های انقلابی برروی رژیم سلطنتی انگلیس بود. انگلیس به دخالت فرانسه در ایجاد اتحاد جدید در سوئیس و تصرف پیمونت توسط فرانسه اعتراض داشت، هرچند که این دو کشور از جمله مناطق مورد توافق در پیمان صلح نبودند. همچنین انگلیس برخلاف تعهدات پیمان صلح، مالتا را ترک نکرد و در نهایت در سال ۱۸۰۳ به فرانسه اعلام جنگ کرد.

از جمله اتفاقات مهم دیگر این دوران خرید لوئیزیانا بود. در این زمان با توجه به وضعیت مالی بد فرانسه و دشواری دفاع از مستعمرات فرانسه در آمریکای شمالی و همچنین خطر جنگ با انگلیس، ناپلئون تصمیم به فروش این مستعمرات به دولت ایالات متحده گرفت. در جریان این معامله، بیشتر از دو میلیون کیلومتر مربع از سرزمین‌های مورد ادعای فرانسه، در ازای مبلغ ۱۵ میلیون دلار به ایالات متحده واگذار شد.

در سال ۱۸۰۱ بناپارت به ریاست فرهنگستان علوم فرانسه رسید و ژوزف دالامبر را به عنوان دبیر دائم فرهنگستان منصوب کرد.

ناپلئون در ماه مه ۱۸۰۴ توسط سنا به عنوان امپراتور فرانسه شناخته شد و در دوم دسامبر همان سال در کلیسای نوتردام تاجگذاری کرد.

اقدامات ناپلئون

بناپارت اصلاحات ماندنی را بنا کرد، شامل: متمرکز کردن حکومت در وزارتخانه‌ها، تحصیلات عالیه، قانون مالیات، سیستم فاضلاب، سیستم راهداری و بانک مرکزی کشور. طی گفتگویی که با کاتولیک‌های کلیسا داشت، توانست با آنها توافق نامه دوستانه‌ای را امضا کند. او با اینکار می‌خواست جامعهٔ کاتولیک را با رژیم خود آشتی دهد و با آنها طرح دوستی داشته باشد. قوانین حقوقی که بناپارت آنها را بنا کرد که امروز از آن به عنوان قانون ناپلئونی استفاده می‌شود مورد استفاده بسیاری از جوامع می‌باشد از قبیل کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین و غیره. این قانون به وسیله کارشناسان ماهر و قانونی زیر نظر جین ژاکوس تهیه شده بود. بناپارت حضور فعالانه‌ای در جلسات شورای کشور داشت و کار آنها تجدید نظر بر طرح‌های پیشنهادی بود. بناپارت همچنین دستور داد که مقررات جنایی و بازرگانی نیز به صورت قانون درآورده شود. در سال ۱۸۰۸ قوانین جنایی به صورت تصویب شده از طرف دولت منتشر شد که قابل اجرا بوده‌است.

حمله به اروپا و وقایع بعد از آن

 
جنگ بورودینو، اثر پیتر ون هس
 
نبرد لایپزیگ، نقاشی توسط ولادیمیر موشکو،


۱۸۱۵)
 
خداحافظی ناپلئون از گارد امپراتوری
 
ناپلئون در بازگشت از البا، اثر کارل استنبن

در سال ۱۸۰۵ به اروپا اعلان جنگ داد و هلند بلژیک قسمتی از پروس، سوئیس و قسمتی از اتریش را ضمیمه خاک فرانسه کرد و با ۵۰۰۰۰۰ هزار نفر به سمت روسیه شتافت و در جنگ بورودینو (Borodino) روسیه را شکست داد اما وقتی به مسکو رسید دید که روس‌ها آذوقه‌ها و شهر را سوزانده و فرار کرده‌اند امپراتور نتوانست زیاد در آنجا بماند زیرا آذوقه و وسایل گرمایی کمی وجود داشت او با خفت عقب نشینی کرد و سربازان قدیمی که در جنگ‌ها ی بسیاری در رکاب او می‌جنگیدند مردند و از ان ۵۰۰۰۰۰ هزار نفر فقط ۱۳۰۰۰ نفر باقی‌ماند در این زمان روسیه و اتریش و پادشاهی ایتالیا که حکومتی مستقل در جنوب ایتالیا بود و پروس و سوئد با هم متحد شده و ارتشی بالغ بر ۱ میلیون نفر را تشکیل داده و ناپلئون را در دشت لایپزیک در نزدیکی شهر برلین پایتخت پروس (آلمان قدیم) شکست دادند از جنگ‌های مهم ناپلئون که در دشت لای پزیک و نزدیک آن‌ها انجام شد نبرد درسدن بود که در ایالت ساکسونی اتفتاق افتاده بود که نبردی بین ناپلئون و روس‌ها آلمان‌ها اتریشی‌ها بود و فرمانده آلمان‌ها کارل ون بلوشر بود و با پیروزی ناپلئون همراه بودو او را به جزیره البا واقع در جنوب فرانسه در نزدیکی کرزیکا زادگاه ناپلئون تبعید کردند او پس از ۱۰ ماه در آنجا ماندن فرار کرد و به سوی پاریس حرکت کرد تا حکومت را دوباره پس بگیرد در راه آمدن به پاریس یکی از ِژنرال‌های سابقش که به خدمت دولت جدید در امده بود سد راه او شد تا اورا گرفته و به پاریس تحویل دهد یا بکشد فقط چند دقیقه مانده تا شروع جنگ فریادی به گوش رسید این فریاد بناپارت بود که گفت صبر کنید او جلوی سربازان سابقش آمد و پیراهنش را پاره کرد و گفت من امپراتور شما هستم آیا کسی هست که بخواهد امپراتورش را بکشد در همین زمان بود که خون سربازان به جوش آمد و اسلحه هایشان را انداخته و فریاد زنده باد امپراتور سر دادند او سپس حکومت را پس گرفت در این موقع کشورهای اروپایی پیامی دادند که متن ان اعلان جنگ بود شعار آنها این بود ما با فرانسه جنگ نداریم بلکه با ناپلئون جنگ داریم تا او زنده‌است ما نمی‌توانیم با آسایش بخوابیم اما مردم و مقامات فرانسه از ته دل به امپراتور عشق می‌ورزیدند نه تنها او را تحویل ندادند بلکه از او حمایت کرده و منتظر بودند تا امپراتور به آنها دستور بدهد، در این موقع بریتانیایی‌ها ارتشی بالغ بر ۸۰۰۰۰ نفر را به فرماندهی آرتور ولزلی که فرماندهی بسیار شجاع بود عازم شمال فرانسه در منطقه واترلو کردند و پروس‌ها هم به فرماندهی امپراتورشان گبهارد لبرشت فون بلوشر که تعداد انها حدوداً ۸۷۰۰۰ نفر بود به سمت بلژیک حرکت کردند تا با ارتش ولینگتون ادغام و با اتحاد ناپلئون را شکست بدهند در این زمان بناپارت ارتش فرانسه را که حدوداً ۱۲۰۰۰۰ هزار نفر بودند را به سمت بلژیک راند تا مانع از ادغام دو ارتش بریتانیا و پروس شود او موفق شد این کار را انجام دهد و در لینی(Ligny) ارتش پروس را در هم شکست از آن ۸۷۰۰۰ هزار نفر فقط ۳۰۰۰۰ نفر باقی‌ماند (بفیه کشته زخمی و فرار کردند) ولینگتون که این خبر را شنید با نا امیدی در مناطق مرتفع موسوم به مون سن ژان (mount sainte jean) در کنار زمین‌های زراعی و خانه کشاورزان انجا سنگر گرفت و از این رو انتخاب مکان جنگ را بر عهده خود گذاشت، ناپلئون که پروس را شکست داده بود و از پروس‌ها فقط ۳۰۰۰۰ نفر باقی‌مانده بودند گریخته و به طرف شمال رفتند ناپلئون یکی ازژنرال‌های خود را به نام گروشی(Grouchy) را برای تعقیب آنها فرستاد و تاکید کرد تا نابود کردن آنها از تعقیب دست نکشند و با خیال راحت به سمت واترلو رفت تا ولینگتون را شکست دهد اما شب قبل از جنگ باران شروع به باریدن گرفت و حرکت و شلیک توپ‌ها را با مشگل بزرگی روبه رو کرد زیرا باروت خیس کار نمی‌کند و خراب می‌شود.

تعطیلی دادگاه تفتیش عقاید در اسپانیا

دادگاه تفتیش عقاید با انکیزیسیون محکمه‌ای بود که از طرف کلیساهای اروپا از قرن دوازدهم میلادی در این قاره به وجود آمد و به تفتیش عقاید مردم و تعقیب متخلفان در مقررات مذهبی می‌پرداخت. این دادگاه که از طرف پاپ اداره می‌شد در قرن شانزدهم در تمام اروپا به جز انگلستان تسلط پیدا کرد، ولی بعد از یک قرن رو به ضعف گذاشت. این بنگاه وحشتناک و هول انگیز، در بیداد گری و تعدی چنان گستاخ و گسترده بود که حتی به کردار و رفتار و توجه و پندار درونی و قلبی و وجدان مردم تهمت می‌زد و متهمان را فقط با همین تهمت‌ها، زنده زنده به کوره‌های آدم سوزی می‌سپرد دوشیزه ژاندارک نوزده ساله، رهبر آزادی بخش و چهره ملی فرانسه در همین آتش اتهام واهی و بی اساس، زنده زنده سوزانیده شده. هم چنین گالیله منجم و ستاره‌شناس مشهور ایتالیایی، در ۲۲ ژوئن سال ۱۶۳۳ میلادی در این دادگاه محاکمه گردید. تنها در کشور اسپانیا در مدت ۳۵۰ سال، پیش از سی و چهار هزار نفر سوزانده و در حدود سی صد هزار نفر دیگر توسط این دادگاه به اعمال شاقه، زندان ابد و تبعید محکوم شدند. این دادگاه سر انجام پس از حدود شش صد سال فعالیت، در هفدهم ژانویه ۱۸۰۸ م به دستور ناپلئون بناپارت تعطیل شد.[۳]

۱۸ ژوئن سال ۱۸۱۵ نبرد واترلو

 
جنگ واترلو، اثر ویلیام سادلر
 
نقشه جنگ واترلو

ساعت ۱۱ ظهر است دو ارتش بریتانیا و فرانسه در مقابل هم قرار گرفته‌اند سمت چپ میدان جنگ را چندین خانه کشاورزان وجود دارد که به ان هوگومونت می‌گویند (Hougoumont) که موضع مناسبی برای دفاع می‌باشد و بخشی از قوای انگلیس در آن سنگر گرفته‌اند. در قسمت مرکزی میدان جنگ چند ردیف بوته قرار دارد(lay hay saint)که بخشی از سربازان انگلیسی در پشت تکه چوب‌های تیزی که در زمین فرو رفته‌اند و برای مانع شدن از حمله سوارن فرانسوی تعبیه شده‌است سنگر گرفته‌اند سمت راست میدان چند خانه مخصوص کشاورزان وجود دارد(papelotte) که سربازان انگلیسی در آن نیستند و ناپلئون آن‌را بهترین موضع برای حمله می‌شمارد. با فریاد امپراتور جنگ شروع می‌شود مارشال نی دلیرترین فرمانده ناپلئون که فرمانده سواره نظام است شروع به حمله به مرکز سپاه دشمن که از انگلیسی‌ها و اسکاتلندی‌های خشن تشکیل شده بود می‌کند توپخانه جناح چپ ارتش بریتانیا را هدف می‌گیرد. نیم ساعت از جنگ می‌گذرد ساعت ۱۱:۳۰ هست ژنرال گروشی که در تعقیب بلوشر است صدای غرش توپ‌ها را از منطقه واترلو می‌شنود یکی از ژنرال‌ها به نام ژرار اصرار می‌کند که دست از تعقیب بلوشر برداشته و از میان دشت به سمت ناپلئون رفته و به کمک او بشتابند در همین زمان بلوشر ارتش باقی‌مانده پروس را به چندین قسمت تقسیم کرده و به واترلو می‌فرستد تا با کمک ولینگتون ناپلئون را شکست دهند یکی از این دسته‌ها در راه با گروشی برخورد کرده گروشی او را شکست داده و به استراحت می‌پردازد و می‌گوید فردا به ناپلئون خواهیم پیوست غافل از اینکه ارتش پروس در حال پیوستن به ولینگتون است و او در حال استراحت است. از آن سمت مارشال نی با دلیری بی همتایش قسمت مرکزی میدان جنگ که در دست بریتانیا بود را می‌گیرد (lay hay saint) و صف‌های انگلیسی را یکی بعد از دیگردی می‌شکافد و فراری می‌دهد او با کمبود سواره نظام روبه رو شده از ناپلئون درخواست سواره نظام می‌کند ناپلئون نیز آخرین دسته‌های سواره نظام خود ملقب به میلو را به کمک او می‌فرستد دیگر چیزی به پیروزی نمانده ارتور ولزلی (دوک ولینگتون) سربازان را به زور تهدید در صف‌ها نگه داشته اکثریت در حال فرارند مارشال نی خیلی به ولینگتون نزدیک شده دیگر چیزی نمانده ناگهان... صدای فریاد چندین هزار نفر از سمت غرب منطقه واترلو به گوش رسید پروس‌ها بی‌محابا به فرانسویان حمله کردند انگلیسی‌ها از حالت دفاع به حمله روی اورده بخشی از ارتش پروس به سمت ناپلئون می‌روند ۲۵۰۰۰ هزار نفر از گارد محافظ با دیدن این صحنه سریعاً دور امپراتورشان ارایش مربعی گرفته و مانع از کشته شدن ناپلئون شدند ارتش فرانسه فلج شده و ترس و وحشت در میان سربازان فرانسوی موج می‌زند ارتش فرانسه درهم شکسته و همه می‌گریزند می‌گویند: فقط یک نفر باقی‌ماند و به جنگیدن ادامه داد و او مارشال نی بود انگلیسی‌ها او را گرفته و در دادگاه نظامی محاکمه کرده و او در دفاع از خودش فقط یک کلمه گفت :« هر فردی وظیفه دارد برای کشورش » بجنگد و سپس او به اعدام محکوم شد ناپلئون نیز با وجود اصرارهای زیاد مردم مبنی برماندن در مقام امپراتوری و با قول حمایت کردن از او و دوباره جنگیدن این کار را نکرد و خودش را به یک کشتی انگلیسی تسلیم کرد او خود را به انگلیسی‌ها تسلیم کرد به امید اینکه انها پیشنهاد او را مبنی بر زندگی کردن در شهر لندن می‌پذیرند اما کشتی انگلیسی به محض ورود به لندن به او اعلام شد که نباید این موجود جنگ طلب وارد انگلیس شود و پس از تشکیل جلسه‌ای نتیجه این شد که او را به جزیره‌ای در دریای اطلس به نام هلن مقدس(saint helena) تبعید شود او در سنت هلن روزهای بسیاری خاطرات و افتخارات خود را همراه با سربازان با وفای خود به یاد میاورد. او در سن ۵۲ سالگی و در سال ۱۸۲۱ به علت شرایط بد جسمانی و بیماری درگذشت. جسد او پس از ۱۹ سال بوسیله کشتی ای به فرانسه بازگشت و با استقبال بی نظیر مردم فرانسه روبه رو شد میلیون‌ها نفر از مردم فرانسه که قلبشان برای این امپراتور رویایی می‌تپید برای استقبال امده بودند که این نشانه محبت و عشق قلبی مردم فرانسه به ناپلئون دی بوناپارت است.

تبعید به سنت هلن

 
Longwood House، جزیزهٔ سنت هلنا: محل اسارت ناپلئون

ناپلئون به جزیره سنت هلنا واقع در اقیانوس اطلس تبعید و زندانی شد. در ۲ ماه اول از تبعیدش او در منطقه بریارس[۴] که متعلق به ویلیام بالکومب[۵] بود در یک چادر صحرایی زندگی می‌کرد. ناپلئون با خانواده بالکومب صمیمی شده بود به خصوص با دختر جوان ویلیام که نامش الیزابت بود او کسی بود که بعد رمان خاطرات امپراتور ناپلئون را نوشت. دوستی ناپلئون با خانواده ویلیام در سال ۱۸۱۸ به پایان رسید زیرا صاحب اختیاران انگلیسی به ویلیام بالکومب مشکوک شدند و فکر می‌کردند او واسطه میان ناپلئون و پاریس است بنابراین او را از آن جزیره به جای دیگری منتقل کردند. در دسامبر ۱۸۱۵ ناپلئون به Long wood House منتقل شد. در زندان جدید طرز رفتار لاو (زندانبان ناپلئون) به گونه‌ای ترحم آمیز بود. ناپلئون و همراهانش از اوضاع و عدالت حاکم در زندان راضی نبودند. در سالهای اولیه تبعید ناپلئون ملاقات کنندگانی داشت اما با بیشتر شدن محدودیت‌ها زندگی ناپلئون به سمت انزوا کشیده شد. در سال ۱۸۱۸ روزنامه تایمز[۶] راجع به فرار کذایی ناپلئون گزارشی نوشته بود. مجلس شورای انگلیسی با ناپلئون همدردی می‌کرد. لرد هلندی در طی سخنانی برای باشگاه لردها از آنها درخواست کرد که با زندانیان تا جایی که امکان دارد با تندی برخورد نکنند.

اشتباهات ناپلئون

بنا به گفته مورخین، ناپلئون سه اشتباه بزرگ داشت: یکی تسخیر اسپانیا (یار دیرین و متفق ناپلئون که در جنگ‌ها وی را یاری می‌نمود) که باعث شد در طول این جنگ ۳۰۰۰۰۰ سرباز خود را از دست بدهد و دو محاصرهٔ بریتانیا که باعث شد علاوه بر آسیب زدن به اقتصاد بریتانیا به اقتصاد فرانسه هم آسیب برسد و سه لشکرکشی به روسیه بود که موجبات ضعف وی و کشته شدن بسیاری از ارتش وی و نیز نارضایتی فرانسویان را فراهم آورد.

رابطهٔ ناپلئون با قاجار

ناپلئون با ایرانیان عهدنامه فینکنشتاین را امضاء نمود که از خاک ایران برای تسخیر هند استفاده کند، در مقابل برای برگرداندن قفقاز (دربرگیرنده گرجستان) به ایرانیان کمک کند. او به گفته‌های خویش عمل نمود و ارتش ایران را آموزش نظامی می‌داد، و برای آنها توپ‌های متحرک و تفنگ‌های باروتی از فرانسه وارد نمود. اما پس از امضا پیمان تیلسیت با تزار الکساندر اول، امپراتور فرانسه از کمک به ایران در جنگ با وی سر باز زد و فتحعلی شاه قاجار بعد از خیانت وی به بریتانیا متوسل شد.

سر انجام ناپلئون

 
ناپلئون در سنت هلن
 
کشتی فرقت... بل پائول جسد ناپلئون را به فرانسه باز گرداند.
 
مقبره ناپلئون در لس اینوالیدس

تهاجم فرانسه به روسیه در سال ۱۸۱۲ نشانهٔ تغییر ناگهانی آیندهٔ ناپلئون بود. تهاجم او در میدان جنگ خرابی‌هایی به بار آورد که هرگز بهبودی نیافت. در سال ۱۸۱۳ اتحادیه ششم او را در لایپزیک(به انگلیسی: Leipzig) مغلوب ساخت و پس از حمله به فرانسه او را به جزیرهٔ البا (به انگلیسی: elba)تبعید کردند، کمتر از یک سال بعد او بازگشت و سرانجام در جنگ واترلو (به انگلیسی:battle of waterloo) در ژوئن سال ۱۸۱۵ مغلوب شد. ناپلئون ۶ سال آخر زندگی خود را تحت نظارت بریتانیا در جزیرهٔ سنت هلن(به انگلیسی:saint Helena)سپری کرد. در فوریه ۱۸۲۱ بناپارت سلامتی خود را به سرعت از دست می‌داد و در ۳ می، دو پزشک انگلیسی که تازه آمده بودند برای معالجهٔ بناپارت فقط توانستند برای او مقداری آرامبخش توصیه کنند. ناپلئون دو روز بعد از اعترافات به گناهانش مرد و درحالی که آخرین مسح تدهین دم مرگ را بر روی وی کشیدند که این مراسم برای کاتولیک هاست و پدر آنگه ویگنالی توشهٔ سفرش را در دستانش قرار داد. آخرین کلمات وی در لحظه مرگ از این قرار بود، فرانسه، راس ارتش، ژوزفین، او وصیت کرده بود که در کنار رود سن به خاک سپرده شود اما انگلیسی‌ها اجازه ندادند و او را در سنت هلن در یک مکان بی نام و نشان دفن کردند، بی هیچ آرامگاهی. تشریح بدن او نشان داد که به دلیل وجود سرطان معده جان سپرد. استین فورشود (به انگلیسی:sten forshufvud) و دیگر دانشمندان در سال ۱۹۶۰ حدس زدند که او توسط آرسنیک مسموم شده‌است. شایعاتی نیز وجود دارد که بیان می‌کند ناپلئون از سنت هلن نیز فرار کرد و در میان مردم به طور مخفی زندگی کرده و در صدد بود تا پسرش را به قدرت برساند که بر اثر گلوله نگهبانی که او را نمی‌شناخت کشته شد.

در سال ۱۸۴۰ لوئی فیلیپ پادشاه وقت فرانسه، توانست از دولت انگلیس اجازه برگرداندن جنازهٔ ناپلئون به فرانسه را بگیرد. بقایای جسد وی توسط یک کشتی نیروی دریایی فرانسه که به این مناسبت با رنگ سیاه، رنگ شده بوده به فرانسه حمل شد و در ۲۹ نوامبر به بندر شربورگ رسید. پس از آن بقایا به یک کشتی بخار منتقل شد و به لو آور، روان و نهایتاً از طریق رود سن به پاریس حمل شد. مراسم تشیع رسمی در ۱۵ دسامبر برگزار شد. در سال ۱۸۶۱ بقایای جسد ناپلئون به مقبره فعلی منتقل شد. این مقبره که از سنگ‌های آذرین ساخته شده، در سرداب زیر گنبد بنای لز انوالید (به فرانسوی:Les Invalides) واقع شده.

موارد جزئی پایانی

 
نقش‌برجسته‌ای از ناپلئون در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا برای گرامیداشت یاد او به عنوان یکی از ۲۳ شخصیت برجستهٔ جهان در امر قانونگذاری در سرتاسر تاریخ.

ناپلئون سرداری بزرگ و سیاست‌مداری آگاه بود. اگرچه جاه طلبی او، وی را به جنگ و پیکار کشانید اما هرگز نمی‌توان او را یک جهانگیر مانند چنگیزخان و تیمور به حساب آورد. ناپلئون با مردم به مهربانی رفتار می‌کرد[نیازمند منبع] و خیال وی اتحاد اروپا تحت عنوان یک کشور بود.

ناپلئون بسیار باهوش و با تدبیر بود و در سایه لیاقت و کاردانی شخصی توانست فرانسه را از هرج و مرج بعد از انقلاب نجات داده و متحد کند. به دانشمندان احترام می‌گذاشت و جملات قصار او مشهور است. علاوه بر اینکه به نبوغ نظامی شهره بود، به دلیل مجموعه قوانین حقوق مدنی که در سال ۱۸۰۴ وضع کرد و به قوانین ناپلئون مشهور شد امروزه مورد توجه‌است.

قد ناپلئون

 
ناپلئون بناپارت. همان‌طور که در نصویر پیداست وی از لقب خود، سرجوخه کوچک، قدبلندتر بود.
  • ناپلئون بناپارت (در تصویر) قدکوتاه نبود، بلکه او از یک فرد فرانسوی با قد متوسط بلندتر بود. در هنگام مرگ طول قد امپراتور فرانسوی برابر ۵ پا و ۲ اینچ (پای فرانسوی) برابر با ۱٫۶۹ متر ثبت شده‌است.[۷]

جستارهای وابسته

  • بناپارتیسم
  • عصر ناپلئون
  • جنگ‌های ناپلئونی
  • دایی جان ناپلئون

 

پانویس

  • Rosetta Stone
  • Abukir
  • فرهنگ جامع سیاسی - ص۸۹۷
  • Briars
  • William Balcombe
  • the Times
  1. Evans, Rod L. (2010). Sorry, Wrong Answer: Trivia Questions That Even Know-It-Alls Get Wrong. Penguin Group. ISBN 978-0-399-53586-4 (help). Retrieved December 31, 2011

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Napoleon»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۲).

  • en:Napolean Bonapart

تاریخ ویل دورانت عصر ناپلئون سرنوشت شوم یک امپراتور

  • فرهنگ جامع سیاسی، محمود طلوعی، انتشارات علم - سخن، تهران، ۱۳۷۲

پیوند به بیرون

نشان درگاه درگاه تاریخ
  • «بیوگرافی ناپلئون بناپارت» (انگلیسی)‎. وب‌گاه napoleonbonaparte.wikia.com. بازبینی‌شده در مارس ۲۰۱۱.

برچسب نام نبرد مشهور ناپلئون - نتایج زنده
90sport.blogsky.com/tag/نام-نبرد-مشهور-ناپلئون
نبرد مشهور ناپلئون چیست؟ نبرد مشهور ناپلئون · ادامه مطلب ... برچسب‌ها: نبرد مشهور ناپلئون، نبرد مشهور ناپلئون؟، نام نبرد مشهور ناپلئون. تاریخ ارسال: سه‌شنبه 5 آبان ...
نبرد مشهور ناپلئون چیست؟ - دانلود رایگان فیلم
viofilm.ir/3098/نبرد-مشهور-ناپلئون-چیست؟.html
۳۲ دقیقه پیش - نبرد مشهور ناپلئون. ... نبرد مشهور ناپلئون چیست؟ فارسی اسید نیتریک چیست؟ کتاب زکریای رازی چیست؟ تقلید حرکات مسی توسط یکی از ...
ناپلئون بناپارت - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/ناپلئون_بناپارت
در این شرایط باوجود ترک میدان نبرد توسط ناپلئون، دیرکتوار ضعیف‌تر از آن بود .... هم چنین گالیله منجم و ستاره‌شناس مشهور ایتالیایی، در ۲۲ ژوئن سال ۱۶۳۳ میلادی در ...
: جنگهای ناپلئون - دانشنامه رشد
daneshnameh.roshd.ir › جامعه و علوم اجتماعی › تاریخ
اما، ناپلئون نتوانست بر اسپانیایی ها غلبه کند و نیروی دریایی بریتانیا در نبرد ترافالگار، قوای وی را شکست داد. در سال 1812، ناپلئون با سپاهی عظیم، روسیه را ...
«خرم سلطان» کیست و نقش او در افول امپراتوری عثمانی چیست ...
www.mashreghnews.ir/.../خرم-سلطان-کیست-و-نقش-او-در-افول-امپراتور...
۲۶ خرداد ۱۳۹۲ ه‍.ش. - این سریال علاوه بر نمایش وقایع دوران سلطنت سلیمان(مشهورترین پادشاه عثمانی) رابطه عاشقانه وی با .... تحریک سلطان سلیمان برای نبرد با ایران
کیش، مات؛ ناپلئون! - تبیان
www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=72106
۲۲ مرداد ۱۳۸۷ ه‍.ش. - ناپلئون در کمتر از 20 سال، فرماندهی حداقل 97 جنگ مشهور را بر عهده داشته که شرح کاملشان موجود است. طبق تخمین‌ها بین 5/3 میلیون نفر (به‌صورت ...
ناپلئون بناپارت- قسمت چهارم
wikiarya.org/napoleon-p4.htm
در این نبرد ارتش ناپلئون متشکل از 135 هزار نفر و ارتش متحدین متشکل از 214 هزار .... به کشتار ژاکوبن ها و انقلابیون زدند که این کشتار به ترور سفید مشهور شد.
تصاویری از نسخه مینیاتوری آخرین نبرد ناپلئون - آکا - سلامت
www.akairan.com/foto-aka/emrooz/201551472010.html
تصاویری از نسخه مینیاتوری آخرین نبرد ناپلئون مینیاتوری,ناپلئون,نبرد,ویلی اسموت. ... نبرد واترلو، آخرین جنگ معروف ناپلئون با پروس، روس و انگلستان بود. این جنگ در نزدیکی روستایی به همین نام در ...... ویژگیهای یک خانواده حقیقی چیست؟
حراج کلاه و وسایل ناپلئون (+عکس) - عصر ایران
www.asriran.com › صفحه نخست › بین الملل
۲۷ آبان ۱۳۹۳ ه‍.ش. - در میان اشیا عرضه شده کلاه سیاه معروف ناپلئون که گفته می‌شود در «نبرد مارنگو» در سال 1800 بر سر ناپلئون بوده است شاخص‌ترین است و پیش ...
موضوع کتاب بینوایان (Les Misérables) چیست ؟ - خانه
scipost.wikipg.com/.../موضوع%20کتاب%20بینوایان%20(Les%20Misér...
۲۰ مهر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - مثلا ذکری که در این اثر بر نبرد مشهور «واترلو» «ناپلئون بناپارت» رفته یا پرداخت موشکافانه‌ای که از تیپ‌های شخصیتی مردم آن دوران آورده یا حتی ...
تصاویری از نسخه مینیاتوری آخرین نبرد ناپلئون | برترین‌ها
vista.ir/page/.../تصاویری-از-نسخه-مینیاتوری-آخرین-نبرد-ناپلئون
اما هنرمندی به نام ویلی اسموت با مطالعه نبرد واترلو به این واقعه علاقه مند شد و تصمیم گرفت با عروسک های مینایتوری تمام زوایای این اتفاق تاریخی را به تصویر ...
بیماری دو قطبی شخصیت‌های مشهور - مهمترین اخبار ایران و جهان
vista.ir/article/243917/بیماری-دو-قطبی-شخصیت‌های-مشهور
تصور می‌شود بسیاری از افراد مشهور دچار بیماری دو قطبی بوده‌اند. ... ناپلئون بناپارت مشهورترین امپراتور تاریخ است که به بیماری دوقطبی مبتلا بوده. .... رفتارهای ناسازگارانه · اختلال دوقطبی چیست و چه باید کرد؟ ... کاووس با شاه هاماوران , زن و شوهر گیج , دل که در دام تو افتاد غم جان نبرد , پدیکولوز , درمان , اگر شد سود و سرمایه چه غمگینی ...
10 شمشیر معروف جهان و مرگبار ترین آنها + عکس - ایران ویج
www.iranvij.ir › ترین ها و رکوردهای جهانی گینس
۶ آذر ۱۳۹۰ ه‍.ش. - این شمشیر برای اجرای مراسم و جشن ساخته شده و در میدان نبرد استفاده نمی شده ... در دهه ی اول قرن نوزدهم، ناپلئون و فرانسه با همه ی قدرت های اصلی اروپا ...
ناپلئون در مقام "کنسول اول" چه کرد؟ - فرارو
fararu.com/fa/news/223063/ناپلئون-در-مقام-کنسول-اول-چه-کرد
۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ه‍.ش. - به گزارش فرادید، در سال 1800، ناپلئون در مقام کنسول اول، ارتشش را از گذرگاه سنت برنارد در آلپ عبور داد. ... روحیۀ بالای سربازانش، و ابتکاراتی که خود در عرصۀ نبرد به خرج می‌داد، در مارنگو (در شمال ... در سال 1802، بریتانیای خسته از جنگ، توافقنامۀ صلحی، مشهور به "پیمان آمیان"، با .... علل تن فروشی در ایران چیست؟
ناپلئون بناپارت نخستین امپراتور فرانسه - مجله خبری لحظه نما
lahzehnama.ir/fa/news/.../ناپلئون-بناپارت-نخستین-امپراتور-فرانسه
ناپلئون یکم یا ناپلئون بناپارت (به فرانسوی: Napoléon Bonaparte) (زاده ۱۵ اوت ۱۷۶۹ میلادی ... در ۲۱ ژوئیه نبرد اهرام بین فرانسویان از یک طرف و ممالیک مصر و نیروهای امپراتوری عثمانی از .... هم چنین گالیله منجم و ستاره‌شناس مشهور ایتالیایی، در ۲۲ ژوئن سال ۱۶۳۳ میلادی در این دادگاه محاکمه گردید. .... اسمارت لیپواسکالپچر چیست؟
زندگینامه ناپلئون بناپارت - درباره ی ما
queryha.ir/news/aa629d9b604ec0501b949b307e33f15f_4/
ناپلئون بناپارت بزرگترین سردار تاریخ اروپا در ۱۵ اوت ۱۷۶۹ میلادی در جزیره کورس .... انگلستان در دریا نیروهای فرانسوی و اسپانیایی را در نبرد ترافالگار شکست می .... و پاسخ شیطان پرستیدجال چیست؟۱۳ خاندان معروف یهودی دنیافرشتگان و شیاطین؛ ... مک دونالد که مشهور به حمایت از رژیم صهیونیستی استتلاشهای جمهوری آذربایجان.
راهنمای حل جداول - پایگاه شهید علی صیاد شیرازی روستای احمدی
payegahsayyad.persianblog.ir/page/131
=آخرین نبرد پیامبر (تبوک). =آخرین نبرد ناپلئون (واترلو). =آداب مغولی ..... =از مشهورترین سران علویان که مرکز حکومتش آمل بود (داعی کبیر). =از مکاتیب ادبی ...
لیست آثار و کتابهای نویسندگان خارجی - آقازاده کلیبر ...
donyayejadval.persianblog.ir/post/751/
ادبیات چیست -استفراغ -بود و نبود -تهوع -جنگ شکر در کوبا -دوزخ با در بسته ..... تافلات - ناپلئون کوچک - نامه های نامزدی - نت های من - نتردام دوپاری - نغمات سپیده دم ...
بلژیک امروز 200مین سالگرد شکست ناپلئون را جشن می گیرد
shafaqna.com/.../123910-بلژیک-امروز-200مین-سالگرد-شکست-ناپلئون-...
۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ه‍.ش. - بلژیک امروز 200مین سالگرد شکست ناپلئون را جشن می گیرد ... شکست سنگین ناپلئون بناپارت، اپراتور فرانسه در جنگ مشهور "واترلو"، امروز (پنج شنبه) در بلژیک آغاز .... تفاوت معنای اجتهاد در اصطلاح فقهای شیعه و اهل سنت چیست؟
جزیره ای که ناپلئون بناپارت در آن زندانی بود + تصاویر
www.persianv.com/sargarm/264564.php
۳۰ مهر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - ناپلئون , سنت هلنا , جزیره ناپلئون , نبرد واترلو ,جزیره ای که ناپلئون بناپارت در آن زندانی بود + تصاویر. ... تصاویر متفاوت از چهره های مشهور در شبکه های اجتماعی (179) · تصاویر متفاوت از چهره های .... علت گرسنگی‌های مکرر چیست؟
بلژیک امروز 200مین سالگرد شکست ناپلئون را جشن می گیرد ...
tnews.ir/news/A53B43262039.html
۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ه‍.ش. - بلژیک امروز 200مین سالگرد شکست ناپلئون را جشن می گیرد. ... سنگین ناپلئون بناپارت، اپراتور فرانسه در جنگ مشهور "واترلو"، امروز (پنج شنبه) در بلژیک آغاز خواهد شد. .... نبرد بی پایان: مبارزه با فساد در عراق/ نگاه الجزیره به مسایل داخلی عراق .... گیرد، پس پناه بردن به زیارتگاه ها و توقّع آرامش از آنها براى چیست؟
جنگ جهانی دوم از نگاهی دیگر - - ir-swastika
ir-swastika.persianblog.ir/post/11/
۷ فروردین ۱۳۸۸ ه‍.ش. - جنگ اول هرچند بعدها به جنگ بزرگ مشهور گشت، عمدتا فقط محدود به اروپا بود ... کنم) و یا در جای دیگر ناپلئون سردار بزرگ فرانسوی میگوید:(حقایق جنگ را جز .... بداند که در مواقع بروز جنگ و حوادث نظامی چه وظیفه ای داشته و طرح آن چیست.
ریشه انتخاب نام مرورگرهای مشهور چیست؟ - همشهری آنلاین
www.hamshahrionline.ir/details/157574/Communication/cyberspace
۲۷ دی ۱۳۹۰ ه‍.ش. - ریشه انتخاب نام مرورگرهای مشهور چیست؟ ... گوگل کروم؛ برنده جدید نبرد مرورگرها · شیوه به روزرسانی فایرفاکس 12 تغییر کرد · مرورگر کروم .... خانه معروف به «خانه دایی‌جان ناپلئون» یا همان «خانه اتحادیه» به تملک شهرداری تهران درآمد.
1001MATLAB - زندگینامه ناپلئون بناپارت
1001matlab.blogfa.com/post-47.aspx
1001MATLAB - زندگینامه ناپلئون بناپارت - به نام خالق زیبایی ها. ... پس از شکست در نبرد واترلو در ۱۸ ژوئن سال ۱۸۱۵، وی از امپراتوری استعفا داد و خود را به ... علاوه بر اینکه به نبوغ نظامی شهره بود، به دلیل مجموعه قوانین حقوق مدنی که در سال ۱۸۰۴ وضع کرد و به قوانین ناپلئون مشهور شد امروزه مورد توجهاست. ... الگوریتم ژنتیک چیست؟
نامنامه ضمیمه ١٨ برومر - Marx & Engels Public Archive
marxengels.public-archive.net/fa/ME0682z.html
در ١٨٤٠ کتاب مالکیت چیست؟ ... نویسنده کتابى تحت عنوان نبرد واترلو. ..... نبرد معروف ناپلئون که در آن ناپلئون بر ضد قواى متحد پروس و روس، در ٢ دسامبر ١٨٠٥ ... به عنوان مأمور ویژه به رم رفت که در آنجا در ١٨ آوریل ١٨٥١، نامه مشهور لوئى ناپلئون به او ...
چریک کیست ؟ جنگ چریکی چیست ؟ - آی آر ارتش
irartesh.ir/Forum/Post/869
... گوید :اگر می خواهید پیشرفت کنید دیگران را رهبری کنید؛اگر می خواهید مشهور شوید رهبران ... در این نبرد امپراطوری هوانگ در نتیجه استفاده از عوامل چریکی بر دشمن فائق ... اسپانیا:زمانیکه ارتش نیرومند ناپلئون قصد تسخیر اسپانیارا داشت دهقانان و ...
ناپلئون - شمسه
shamsehplus.ir/tag/ناپلئون/
نبرد واترلو، آخرین جنگ معروف ناپلئون با پروس، روس و انگلستان بود. این جنگ در ..... یگانه سوالیکه هیچکس نمیتواند پاسخی به آن بدهد: سعادت چیست؟(برادلی) ...
جنگ چیست و برای چه اهدافی دنبال میگردد؟ - اصالت
www.esalat.org/images/jang%20chist%20va%20....htm
... نظامی مشترک و آنچه را بعدها به روندهای عملیاتی معیار مشهور شد هدایت و رهبری کرد. ... از نظر کلاوزویتز، نبرد عبارت بود از یک اقدام جنگی واحد و لحظه تعیین کنندهای که وی ... جنگ به سبک ناپلئونی یعنی جنگی که در آن کلیه مردم یک کشور بسیج میشوند، ...
مشاهده صورت تست ها - هزاران تست همراه - هزاران تست، همه جا، همه ...
www.hthapp.com/tests.aspx?packid=861&packname=امتحانات%2094...
نبرد « دین بین فو » میان کدام کشورها رخ داد ؟ « تصفیه ... منظور از «جماعت جوانان طلایی» در انقلاب کبیر فرانسه چیست؟ موسولینی در ... عزل ناپلئون بناپارت از امپراتوری توسط .......... انجام ... مجموعه قوانین مشهور روم را کدام امپراتور بیزانس تدوین کرد؟
گردشگری فرانسه دست به دامن ناپلئون شد - خبرآنلاین
www.khabaronline.ir/detail/198738
۲۴ بهمن ۱۳۹۰ ه‍.ش. - گردشگری فرانسه دست به دامن ناپلئون شد ... یکی از مشهورترین نبردهای او همانند نبرد واترلو یا نبرد تراقالگار و به سبک نمایشگاه‌های عصر رنسانس ...
جدول - جدول
jadval1391.persianblog.ir/post/2/
۱۹ مرداد ۱۳۹۱ ه‍.ش. - =آخرین نبرد پیامبر (تبوک). =آداب مغولی (یوسون) ..... =از ژنرال های ناپلئون بنا پارت: (بوارنه) ...... =خوشنویس مشهور ایرانی (میر عماد). =خوشنویس خط ...
ناپلئون بناپارت کیست؟؟ - بازی آنلاین
www.flashkhor.com › ... › علم، فرهنگ، هنر › تاریخ › معاصر
۲۷ مرداد ۱۳۹۱ ه‍.ش. - ناپلئون در 15 آگوست سال 1769 در "کرس" فرانسه، در یک خانواده آرام متولد شد. او دومین پسر ... نبرد واترلو، آخرین جنگ معروف ناپلئون با پروس، روس و انگلستان بود. .... «خرم سلطان» کیست و نقش او در افول امپراتوری عثمانی چیست؟
پیروزی بزرگ ناپلئون در نبرد اوسترلیتز - آفتاب
www.aftabir.com/.../پیروزی-بزرگ-ناپلئون-در-نبرد-اوسترلیتز
۱۱ آذر ۱۳۸۶ ه‍.ش. - پیروزی بزرگ ناپلئون در نبرد اوسترلیتز. ... تاریخ در یک صد سال اخیر زوج های مشهور جالب و عجیبی به خود … جلوه هایی از اخلاق و فرهنگ ایرانی در شاهنامه ی ... پنل رایگان ارسال و دریافت SMS آریانا چیست؟ پنل کاربری اس ام اس به ...
10 کتاب برتر و مشهور جهان که شما پیشنهاد می کنید چیست؟
www.forum.98ia.com › کتاب › متفرقه کتاب › معرفی و نقد کتاب
1 پست - ‏1 نویسنده
10 کتاب برتر و مشهور جهان که شما پیشنهاد می کنید چیست؟ ... فرانسه به رهبری «ناپلئون بناپارت»، و یک دوره فترت کوتاه بین این دو جنگ، جریان دارد. ..... نیز با ظاهری زنانه، خویشتن را لایق میدان نبرد نمی داند و اساساً اعتراض، شهامت، مخالفت و قهرمانی را ...
افراد مشهور قبل از مرگشان چه غذایی خوردند؟ - شهرخبر
www.shahrekhabar.com/analysis/1430759700421874
پارسینه : اینکه افراد مشهور مانند ناپلئون یا جیمی هندریکس قبل از مرگ چه غذایی خوردند شاید از نظر خیلی‌ها چندان اهمیتی نداشته باشد، اما به هر حال ... تفاوت دیدار مرندی با صدام و ظریف و اوباما در چیست؟ ..... کاریکاتور: جودوی پوتین و اوباما در نبرد سوریه.
کلاه «ناپلئون» چکش حراج خورد/عکس - فردا
www.fardanews.com/fa/news/.../کلاه-ناپلئون-چکش-حراج-خوردعکس
۲۸ آبان ۱۳۹۳ ه‍.ش. - یک کلاه متعلق به «ناپلئون بناپارت»، امپراطور فرانسه در حراجی به مبلغ یک ... به فرد که در نبرد «مارنگو» در سال 1800 بر سر ناپلئون بوده، برای بیش یک قرن در آن قرار داشته است. ... تار موی ناپلئون، نامه‌ای که ناپلئون به خواهرش پائولین نوشته و شمشیر مشهور یک لبه وی اشاره کرد. ... دلیل حرام‌بودن ۴ ماه قمری چیست؟
حراج کلاه و وسایل ناپلئون سال 1800 میلادی | فایندز
www.finds.ir/iran-news/Auction/auction-napoleon-hat...war.../4844
17 - پاور بانک power bank چیست و چگونه کار می کند؟ ... در میان اشیا عرضه شده کلاه سیاه معروف ناپلئون که گفته می‌شود در «نبرد مارنگو» در سال 1800 بر سر ...
نبوغ‌آمیزترین نبرد‌های تاریخ | مجله اینترنتی دانستنیها
daanestanihaa.ir/?p=5660
۶ اسفند ۱۳۹۳ ه‍.ش. - ناپلئون که از بالای یک تپه صحنه نبرد را زیر نظر داشت، دستور داد حلقه محاصره تنگ‌تر شود. او گفت: .... حالا اسکندر به خوبی می‌دانست نقشه آنها چیست. ... سپهبد رستم سورن معروف و مشهور به سورنا، از خانواده اصیل و نام‌آور ایرانی سورن، ...
جنگ افزار - جنگ دوم جهانی
jangandeh.blogfa.com/cat-2.aspx
انجام پروازی سخت در پایان جنگ جهانی دوم و در هنگام نبرد برلین بر فراز این شهر جهت رسیدن به ... بود که با اولین هلیکوپتر قابل کنترل جهان FA-61 پرواز می کرد مشهور شد. ... از حمله ناپلئون به روسیه در ۲۴ ژوئن ۱۸۱۲) ۳ /۵ میلیون سرباز آلمانى و یک میلیون سرباز .... مصاحبه کنندگان با تعجب پرسیدند منظور از محراب سرزمین پدری چیست؟
تاریخ جنگ جهانی دوم
www.mary28.blogfa.com/
۲۴ اسفند ۱۳۹۰ ه‍.ش. - او اضافه میکند در طول قرنها تاریخ جنگ در مقایسه با وی تنها ناپلئون چنین ... او دو خواهر ، به Irmgard و مهندسان ، دومی ازدواج مشهور اپرا تنور پل Beinert. .... ولی قبل از اینکه من شروع به کار کنم باید می دانستم تکلیفم با هیملر چیست؟
نام ژنرالهای ناپلئون
download-videos.ir/نام-ژنرالهای-ناپلئون/
نام ژنرالهای ناپلئون. ... بیماری دوقطبی شخصیت های مشهور. او با سرعت .... نبرد بین بختیار و اشرف در مقالات دو نشریه بختیار و اشرف روز به روز مشخص تر می شد.
تاریخ - دروس سوم راهنمایی
salamschool.persianblog.ir/post/4/
۲۶ فروردین ۱۳۹۰ ه‍.ش. - شاه عباس، مشهورترین پادشاه صفوی: سلسله ی صفوی ..... 2- منظور از «انقلاب صنعتی» در اروپا چیست؟ ج: در اواخر ... در زمان فتحعلی شاه ناپلئون بناپارت که در فرانسه حکومت می کرد. هم انگلستان ...... آمریکا، زیرا از صحنه نبرد دور بود.
حرفای خودمونی - جملات زیبا
www.mostafatirehkar.blogfa.com/cat-2.aspx
( ناپلئون). پیروزی یعنی توانایی رفتن از یک شکست به شکست دیگر بدون از دست دادن .... با مردم یگانه باش تا محرم و مشهور شوی .... به دلمان یاد بدهیم که اگر شکست لبه‌های تیزش دست کسی که آنرا شکسته، نبرد. ..... نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی.
تصویری/ برای اینکه باور کنی شکست پل پیروزیست
banki.ir/.../9457-تصویری-برای-اینکه-باور-کنی-شکست-پل-پیروزی...
۵ آذر ۱۳۹۰ ه‍.ش. - بحران اقتصادی جهان چیست! ... ناپلئون معتقد بود کسی که می ترسد شکست بخورد حتما شکست خواهد خورد. ... پس از شکست در نبرد واترلو در ۱۸ ژوئن سال ۱۸۱۵، وی از امپراتوری استعفا داد و خود را به دشمن دیرینه اش ... دلیل مجموعه قوانین حقوق مدنی که در سال ۱۸۰۴ وضع کرد و به قوانین ناپلئون مشهور شد امروزه مورد توجه‌است.
غاردان خان و توپ مروارید وزارت خارجه
www.irdiplomacy.ir/fa/.../غاردان+خان+و+توپ+مروارید+وزارت+خارجه.html
۸ مهر ۱۳۸۶ ه‍.ش. - ظاهرا ناپلئون خواسته است کسى هم وزن نماینده فتحعلیشاه معاهده را امضا کند زیرا ..... مقنی مشهور است، نیز در ریختن توپ جنگی اهتمام و سعی بلیغ داشته است. ... اهل مذاکره وسلم و صفا هستند و سعی دارند توپها را ساکت و خاموش کنند، چیست؟ ... تلاش شاهزاده‌ها برای تغییر کادر رهبری عربستان · نبرد دیپلماتیک بحرین؛ ...
باشگاه اندیشه › بررسی استراتژی ها نظامی(1)
www.bashgah.net/fa/content/show/19279
در بررسی این مقوله به اولین سئوالی که بر میخوریم این است: استراتژی چیست؟ ... د) استراتژیهای انهدامی سنتی، مانند استراتژی ناپلئون، مولته، شلیفن و لودن دورف ... در اینجا ما به بررسی نظرات استراتژی دانهای مشهور در چهار قالب: الف) استراتژی قاره ... 6-نبرد سرنوشت ساز باید هدف همه ی عملیاتای نظامی بوده، هر عملیات باید هماهنگ و طرح ...
نگاهی به رمانهای مشهور جهان - کتاب معاصر::پایگاه اطلاع رسانی ...
www.bookshopnews.com/view/305/نگاهی-به-رمانهای-مشهور-جهان
۲۲ آذر ۱۳۹۰ ه‍.ش. - رمان کیمیاگر، اثر پائولو کوئلیو نویسنده‌ مشهور برزیلی، از رمان‌های ... هیچ کس نمی داند این گنج چیست و آیا سانتیاگو می تواند بر موانع راهش در صحرا غلبه کند .... به رهبری «ناپلئون بناپارت»، و یک دوره فترت کوتاه بین این دو جنگ، جریان دارد ..... ظاهری زنانه، خویشتن را لایق میدان نبرد نمی داند و اساساً اعتراض، شهامت، ...
سا موزیک | بناپارت ناپلئون زندگی ناپلئون بناپارت | جستجو |
saamusic.ir/list/بناپارت+ناپلئون+زندگی+ناپلئون+بناپارت.html
ناپلئون بناپارت در تاریخ ۱۵ اوت ۱۷۶۹ در آژاکسیو در جزیره کرس مدیترانه به دنیا آمد. ... پس از شکست در نبرد واترلو در ۱۸ ژوئن سال ۱۸۱۵، وی از امپراتوری استعفا داد و خود را به دشمن دیرینش نایب‌السلطنهٔ ... به گفته ایشان جنگ و صلح نام رمان مشهور لئو تولستوی، نویسنده شهیر روس است. .... علت اصلی مردود شدن دانش آموزان چیست ؟ امتحان !
iranzamin-tarikh - تاریخ ایران زمین
iranzamin-tarikh.persianblog.ir/pages/1/
۴ دی ۱۳۹۱ ه‍.ش. - گرشاسب در نبردی سهمگین اژدها را از پای در می آورد و ضحاک او را جهان پهلوان می خواند و برای ارج نهادن به کوششهای وی دستور .... دربار مصر در بسیاری از چیزها، حتی زنا با محارم، به قصر ناپلئون شباهت داشت. .... استاد وی عبدالله ناتلی بود که از رجال مشهور قرن چهارم هجری به شمار می رفت. .... میرزا آقاخان می پرسد این چیست ؟
ده فرمانده‌ی بزرگ و موفق تاریخ جهان - صفحه 2 - جنگ آوران - ...
www.military.ir › ... › مباحث جامع نظامی › جنگ آوران
۲۴ آذر ۱۳۹۰ ه‍.ش. - 15پست - ‏11 نویسنده
منظور از موفق چیه مثلا ناپلئون موفق بود ولی در آخر شکست خورد. ناپلئون .... 4-نادر شاه افشار به خصوص نبرد معروف ایشان با هند که ک.ه و دریای نور رو به .... خان زند در حال کشیدن قلیان ناله و فریاد مردی را می شنود و می پرسد ماجرا چیست؟
کتاب آنارشیسم وارد کامل - آنارشیسم
www.inventati.org/sabotage/index.php?title=کتاب_آنارشیسم_وارد...
۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ه‍.ش. - ... ثروتمند جدید منجر نشد، بلکه فرمانروایی ستوده همچون ناپلئون بناپارت۴ را با خود آورد که ... این کتاب او را به شدت مشهور ساخت، ولی اندکی بعد در فضای سیاسی اوایل قرن .... 1-anarkhia; 2-Pierre-Joseph Pproudhon; 3-What went Wrong ..... مخالفان به یادمان می‌آورد ، و همان‌گونه که نبرد برای آزادی مذهبی کماکان ادامه دارد .
ساخت کد آهنگ - تاریخ و تمدن ایران History & Culture of Iran
parshistory.mihanblog.com/page/2
۲۸ تیر ۱۳۹۲ ه‍.ش. - کننده ی یکی از داستان های مشهور در تاریخ ایران باستان است. pantea «کوروش .... پرس پرسان می شد اندر افتقاد / چیست این غم ، بر که این ماتم فتاد؟
همنشین بهار: انقلاب‌های ۱۸۴۸ در اروپا - YouTube
ویدیو برای نبرد مشهور ناپلئون چیست؟▶ 51:24
www.youtube.com/watch?v=Z2DuQ5rph6M
۳ بهمن ۱۳۹۲ ه‍.ش. - بارگذاری توسطhamneshine bahar
ضرورت طرح اینگونه موضوعات چیست؟ ... سال‌هایی که در تاریخ به سلطنت ژوئیه مشهور شده لوئی فیلیپ در قدرت بود. ... در این دوره حوزه نفوذ فرانسه گسترش یافت اما با شکست سخت ...
[PDF]دانلود فایل PDF
journals.ihu.ac.ir/index.php/dpj/article/download/2181/1029
توسط حسینی - ‏2014
ﲪﺎﻳﺖ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺟﺎﻳﻰ ﺩﻳﮕﺮ، ﻧﱪﺩ ﺗﺎ ﺍﻬﻧﺪﺍﻡ ﮐﺎﻣﻞ ﻗﺪﺭﺕ ﻧﻈﺎﻣﻰ ﺣﺮﻳﻒ ﺭﺍ ﺗﺮﻭﻳﺞ ﻣﻰ. ﮐﻨﺪ . ﭘﺮﺳﺶ ﺍﻳﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ .... ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ، ﻣﺸﻬﻮﺭﺗﺮﻳﻦ ﻣﻔﺴﺮ. ﺁﳌﺎﻧﻰ ﺟﻨﮕﻬﺎﻯ ... ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰ ﻧﺎﭘﻠﺌﻮﻥ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﭼﺮﺍ ﺣﺮﻳﻔﺎﻥ ﻧﺎﭘﻠﺌﻮﻥ، ...
هیتلر واقعا کیست؟
ahans.blogfa.com/
هیتلر مرام سیاسی خود را به روشنی در کتاب «نبرد من» تشریح کرده‌است. به عقیده او .... تکتف، بدعتی دیگر در نماز; گرفتن دست چپ با دست راست(تکتف) ، چیزی است که استحباب آن میان فقهای اهل سنت مشهور است . اما مشهور از شیعه ... معنای اقامه نماز چیست؟ «ساهون» ..... خلاصه آنکه هیتلر از نظر نظامی عینا خود را در موقعیت ناپلئون یافت.
قصّه گو - سفرنامه روسیه - سنت پترزبورگ
www.m4taghi.blogfa.com/cat-20.aspx
... و خود به جنگی دیگر رفت وقتی از نبرد بازگشت، کاترین او را با قصری سنگی که بر روی .... دریاچه قو مشهورترین باله جهان است که توسط موسیقیدان برجسته روسی ..... اینجا هم سالنی است که دیوارهایش مزین به تابلوهای نقاشی تمام سران ارتش روسیه در جنگ با ناپلئون است. ... اگر گفتید بزرگترین حسرت آدم در سنپترزبورگ چیست؟
تاریخ آلمان از نخستین ساکنان تا جنگ جهانی اول | کشور و مردم ...
www.dw.com/fa-ir/تاریخ-آلمان-از-نخستین-ساکنان-تا.../a-2386588
کارل کبیر یا شارلمانی چهره‌ی مشهور آنان است که در سال ۸۰۰ امر کرد که پاپ در رم تاج قیصری بر سر وی نهد. وحدت امپراطوری او به دلیل ... "دولت فخیمه‌ی رمی ملت آلمان" با حمله‌ی ناپلئون فروپاشید. ... شرایط درخواست و پذیرش پناهندگی در آلمان چیست؟ 20.10.
10 نبرد خونین تاریخ و آمار کشته شدگان آن ها | کوکا
www.coca.ir/10-bloody-battle-death-toll/
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ه‍.ش. - آلبرت انیشتین یکی از مشهورترین و موثرترین فیزیکدانانی است که تاکنون پا به جهان گذاشته است. ... در ادامه 10 نبرد خونین تاریخ را به ترتیب آمار کشته‌شدگان بخوانید. ... ناپلئون بناپارت سردار پیروزمند جنگ‌های دوران انقلاب فرانسه در سال 1799میلادی قدرت را در دست گرفت. ... ساعت زمین چیست و از کجا آغاز شد ؟
راهنمای حل جدول
servic.ir/shop/shahr/index.php/2013-02-02.../2013-02-02-21-57-52
آخرین فیلم برگماند فقید (ساراباند). آخرین ماه فرنگی (دسامبر). آخرین نازی (هس). آخرین نبرد پیامبر (تبوک). آخرین نبرد ناپلئون (واترلو). آخرین یکان (نه). آداب (سنن- ...
بلژیک امروز 200مین سالگرد شکست ناپلئون را جشن می گیرد ...
seeisee.ir/.../بلژیک-امروز-200مین-سالگرد-شکست-ناپلئون-را-جشن-می-...
۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ه‍.ش. - ... سالگرد شکست سنگین ناپلئون بناپارت، اپراتور فرانسه در جنگ مشهور. ... در این جنگ، ناپلئون برای بار دوم استعفا داده و به جزیره سنت هلن تبعید شد. .... معنای حجت در حدیث « ما حجّت خداییم و فاطمه حجّت خدا بر ماست »، چیست؟
زندگی نامه ناپلئون بنا پارت - peyman5color
peyman5color.persianblog.ir/post/44/
۷ آبان ۱۳۹۱ ه‍.ش. - ناپلئون بوناپارت (زاده ۱۵ اوت ۱۷۶۹ میلادی - درگذشته ۵ مه ۱۸۲۲ میلادی) ... پس از شکست در نبرد واترلو در ۱۸ ژوئن سال ۱۸۱۵، وی از امپراتوری استعفا داد و خود ... مشهـور تاریـخ ایـران بررسی تخصصی پردازنده 64 بیتی چیست و اپل چرا در ...
رمان مشهور ، جذاب و عاشقانه ی دزیره


۹۴/۱۰/۱۷
بخش نظرات این مطلب
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی